طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

نگاهی گذرا به طبیعت زنجان با تور طبیعت گردی زنجان

تور طبیعت گردی زنجان

طبیعت بکر زنجان

نمایی از طبیعت بکر زنجانطبیعت گردی

زنجان شهری تاریخی با شرایط آب و هوایی خاص که به منطقه ای چهار فصل شهرت پیدا کرده است. تور زنجان یکی از پرطرفدارترین تورهای طبیعت گردی در شمال غرب ایران است. استان زنجان از استان های شمال غرب کشور است. زنجان در مرکزیت استان زنجان قرار گرفته است. استان زنجان از شمال با استان های اردبیل و آذربایجان شرقی، از شمال شرق با استان گیلان، از شمال غرب با استان آذربایجان غربی، از جنوب با استان همدان، از غرب و جنوب غربی با استان کردستان و از شرق با استان قزوین در همسایگی قرار گرفته است. این استان مساحتی بالغ بر ۲۱۷۷۳ کیلومتر مربع است که جمعیتی بالغ بر ۱۰۵۷۴۶۱ نفر را در خود جای داده است.

تاریخ بنای شهر زنجان را همزمان با سلطنت اردشیر بابکان دانسته اند. شهر زنجان از لحاظ ارتباطی دارای نقش ویژه ای است. زنجان در گذشته بر سر راه مهم ارتباطی و بازرگانی جاده ابریشم قرار داشته است و امروزه به دلیل استقرار داشتن بر محور ترانزیتی تهران اروپا نقطه ارتباطی با اهمیتی شمرده می شود. تنوع آب و هوایی زنجان سبب گشته است که این استان به منطقه ای چهار فصل تبدیل شود و ظرفیت بالایی را در زمینه طبیعت گردی داشته است. به دلیل شرایط خاص آب و هوایی منطقه طارم استان زنجان را هندوستان ایراننام نهاده اند. به طور کلی اردیبهشت، خرداد و تیر ماه بهترین زمان سفر به این منطقه است که هیچ توصیفی از سرسبزی و زیبایی طبیعت زنجان برای طبیعت گران کافی نیست و فقط باید چشمان خود به نظاره این همه زیبایی ها می نشیند.

شهر زنجان از بزرگترین شهرهای شمال غربی کشور است که فلات زنجان نیز می نامند. واژه زنجان عربی شده زنگان است ولی مردم این شهر هنوز از تلفظ زنگان استفاده می کنند. شهر زنجان در دره زنجان چای شوسه و راه آهن تهران به تبریز واقع شده است. مردم زنجان به زبان ترکی آذربایجانی و با لهجه زنجانی تکلم دارند. اهالی زنجان از شیعه های دوازده امامی هستند. از صتایع دستی این منطقه می توان به ورشوسازی، نقره سازی، ملیله کاری، چارق دوزی و چاقوسازی و فرش بافی اشاره کرد. اگر تا کنون به این شهر زیبا سفر نکرده اید با تور گردش همراه شوید تا شما را با برخی از جاذبه های طبیعت گردی این استان آشنا کند.

غار کتله خور

غار کتله خور

نمایی زیبا از غار کتله خور در زنجان

غار کتله خور

نمایی دیگر از غار کتله خور در زنجان

دهانه غار کتله خور در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. غار کتله خور از سه طبقه تشکیل شده است و دارای تونل های فرعی استلاکتیت ها و استلاگمیت ها و ستون های بسیاری در گذرگاه های اصلی است. قندیل های مخروطی آویزان از سقف در اثر داشتن ناخالصی ها رنگ های متنوعی را به خود گرفته است اما بعضی از این قندیل ها که ترکیبات را به همراه ندارند به صورت بلورهای شیشه ای بسیار شفاف دیده می شوند. عار کتله خور از نظر قدمت تقریبا با غار علیصدر همدان هم سن است. این دو غار دو تفاوت اساسی با یگدیگر دارند. غار علیصدر کاملا آبی است اما غار کتله خور زنجان تقریبا خشک است. آهک های غار کتله خور نسبت به آهک های غار علیصدر بسیار خالص تر است.

رود قزل ازون

رود قزل ازون

ویوی زیبا از رود پرپیچ و خم قزل ازون در زنجان

رودخانه قزل اوزن یکی از طولانی ترین رودخانه های ایران است. این رودخانه ار ارتفاعات کردستان سرچشمه می گیرد و در ناحیه جنوب غربی وارد خاک زنجان می گردد. قزل اوزن واژه ای ترکی است که از دو بخش قزل به معنای سرخ و اوزن به معنای شناور تشکیل شده است. نام تاریخی این رودخانه طویل و مارپیچ در منابع یونان باستان آماردوس آماده است.

قلعه بهستان (دودکش جن)

 قلعه بهستان

نمایی شگفت انگیز از قلعه بهستان زنجان

 قلعه بهستان

نمایی دیگر از قلعه بهستان در زنجان

قلعه باستانی بهستان در روستای وردیج استان زنجان قرار گرفته است که دارای ۶۴ اتاق و دو راه پله است. هودو پدیده ای زمین شناسی طبیعی است. هودو در اصل نوعی سنگ به شکل قارچ که بر اثر پدیده فرسایش پدید آمده است که شبیه یک مناره بلند نمایان است که سنگ دیگری بر روی آن قرار گرفته است. فقط در زنجان به هودو ها دودکش جن ها نیز گفته می شود. در این مورد دلیل مشخصی وجود ندارد و فقط می تواند از اعتقادات کهن مردم این خطه نشات گرفته باشد. این قلعه به ثبت ملی رسیده است.

آبشار شار شار

آبشار شارشار

نمایی پر خروش از آبشار شارشار زنجان

آبشار شار شار در منطقه تهم در شمال باختری شهر زنجان واقع شده است. این آبشار بسیار زیبا در میان سنگ های صخره ای قرار گرفته است. آبشار شار شار از تفرجگاه های مهم شهر زنجان محسوب می گردد که در فاصله ۵ کیلومتری از دریاچه سد تهم قرار گرفته است. دسترسی به این آبشار زیبا با کوهنوردی یک ساعته امکان پذیر خواهد بود.

چشمه آب گرم وننق

چشمه آب گرم وننق

نمایی از چشمه آب گرم وننق در زنجان

چشمه آب گرم وننق در فاصله ۲۱ کیلومتری جاده زنجان واقع شده است که در دهکده ای به نام وننق قرار گرفته است. این چشمه بر تپه ای با ارتفاع ۲۰۰ متر مربع قرار دارد که از میان کشتزارها و تپه های متعدد گذر می کند. شنا کردن در این آب گرم از درد های عصبی و مفصلی کاسته و در درمان روماتیسم نیز موثر بوده است. آب این چشمه جزء آب های معدنی سولفاته کلسیک گرم می باشد. این گونه آب ها یون های خود را از لایه های سنگی مجاور خود در زیرزمین می گیرند.

روستای شیت

روستای شیت

نمایی زیبا از روستای ییلاقی شیت در زنجان

روستای سرسبز شیت در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. روستای شیت در بخش شمالی استانزنجان قرار گرفته است. قدمت این روستا دارای قدمتی بالغ بر ۵۰۰ سال است. روستای شیت بر روی دامنه کوهی قرار گرفته است که از سمت مقابل و کناره ها نیز توسط کوه های بلندی احاطه گشته است. گیاهان سبز و درختان گیلاس و انار و انجیر و ده ها میوه دیگر و رودخانه چهار فصل آن آبی زلال از میان دو کوه در جریان است که منظره فوق العاده را خلق کرده است.

آبشار ماری دره سی

آبشار ماری دره سی

نمایی جذاب از آبشار ماری دره سی در زنجان

آبشاری ماری دره سی در فاصله ۲ کیلومتری غرب روستای ماری و در منطقه سرخ آباد زنجان واقع شده است. ارتفاع این آبشار در حدود ۱۰ متر است که این آبشار به صورت فصلی است و از ذوب شدن برف های ارتفاعات بالا دست و ریزش های جوی به وجود آمده است. کل بزوحشی،خرس قهوه ای، پلنگ، شنگ و انواع پرندگان مهاجر و انواع مارها در این منطقه زندگی می کنند. در این منطقه گیاهان با ارزشمندی به نام باریجه و راس به وفور یافت می شوند.

 طبیعت بکر زنجان

نمایی از طبیعت بکر زنجان

 طبیعت بکر زنجان

ویوی بی نظیر از طبیعت بکر زنجان

 طبیعت بکر زنجان

نمایی زیبا از طبیعت بکر زنجان

منبع: tourgardesh.com


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.