طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

نگاهی به شهر گل و بلبل ، شیراز

تور طبیعت گردی شیراز

تور طبیعت گردی شیراز

تور طبیعت گردی شیراز

شیراز شهری زیبا در دل استان فارس که در فصل بهار به بهشت گمشده معروف است. تور شیراز یکی از پرطرفدارترین تورهای طبیعت گردی در استان فارس است. شیراز شهر رازهای نهفته است و در فصل بهار در نوع خود به بهشتی باورنکردنی تبدیل می شود که درجای جای هوای آن بوی بهار نارنج هایش مشام هر انسانی را نوازش می دهد. شیراز از شهرهای بزرگ ایران است و در مرکزییت استان فارس قرار گرفته است. شهر شیراز از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوه های بمو، سبز پوشان، چهل مقام و بابا کوهی متصل شده است. از شهر شیراز در کتاب ها و مدارک تاریخی تحت عنوان های مختلفی نظیر “تیرازیس”، “شیرازیس” و “شیراز” نام برده شده است. شهر شیراز در ابتدا در محلی به نام قلعه ابونصر تاسیس شده بود و بعدها در دوران بنی امیه به محل امروزی خود انتقال پیدا کرده است. بر اثر این انتقال پایتخت قدیمی فارس یعنی شهر اصطخر نابود شد و شهر شیراز رونق پیدا کرد. جمعیت شهر شیراز بالغ بر ۱۸۶۹۰۰۱ نفر بوده است. شهر شیراز در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده است که از آب و هوایی معتدل برخوردار است.

جشن روز ملی شیراز

نمایی از جشن روز ملی شیراز

شهر شیراز سومین شهر ایران است که شهرداری آن تاسیس گردید. مجموعه پولادکف دومین پیست اسکی بزرگ و بین المللی ایران است که در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است. ۱۵ اردیبهشت ماه طبق  تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس شورای اسلامی در تقویم روز شیراز نامگذاری شده است. در گذشته به شیراز عناوینی نظیر مملکت سلیمان، دارالملک، دارالعلم و دارالفضل بخشیده بودند. از خواهر خوانده های شیراز می توان شهر دوشنبه تاجیکستان، نیکوزیای قبرس، چونگ کینک چین و وایمار آلمان نام برد. شهر شیراز به شهر شعر و شراب و باغ و گل و بلبل شهرت دارد.

باغ و گل و بلبل در فرهنگ ایرانیان از جایگاه والایی برخوردار است و شیراز از زمان های قدیم به داشتن باغ های بی نظیر و زیبا شهرت خاصی داشته است. بیشتر باغ های شیراز در قسمت شمال غربی این شهر و مناطقی هم چون قصر دشت، کشن، چمران و معالی آباد واقع شده اند. غذاهای هر نقطه از این سرزمین به نوعی نشان دهنده آداب و فرهنگ آن منطقه است. از غذاهای معروف شهر شیراز می توان به کلم پلو، یخنی شیراز، شکر پلو و سالاد شیرازی اشاره کرد. این تور نوعی تور طبیعت گردی است که علاقمندان به طبیعت بی نظیر استان فارس می توانند در غالب تورهای ۲ یا ۳ روزه استفاده کنند. با توجه به جاذبه های گردشگری منحصر به فرد این شهر شما را با برخی از مکان های دیدنی-تاریخی شهر شیراز آشنا خواهیم کرد.

بهشت گمشده

بهشت گمشده در شیراز

نمایی زیبا از بهشت گمشده در شیراز

بهشت گمشده شیراز

نمایی دیگر از بهشت گمشده شیراز

تنگه بستانک در منطقه کامفیروز قرار دارد. این تنگه در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر شیراز واقع شده است. مساحت این تنگه بالغ بر ۲۰۰۰۰ هکتار است. تنگه بستانک به بهشت گمشده شهرت دارد. تنگه بستانک از پوشش گیاهی مناسب و آبشارهای کم ارتفاع برخوردار است. این آبشارهای کم ارتفاع زیبایی دوجندانی را برای این تنگه به وجود آورده است. از پوشش گیاهی این ناحیه می توان به بنه، پسته کوهی، بادامف انجیر، بید، چنار، به، گردو اشاره کرد.

آبشار مارگون

آبشار مارگون در شیراز

نمایی زیبا از آبشار مارگون در شیراز

آبشار مارگون شیراز

ویوی دیگری از آبشار مارگون شیراز

آبشار مارگون در فاصله ۱۲۸ کیلومتری شهر شیراز، ۵۰ کیلومتری شهر سپیدان و یک کیلومتری روستای مارگون واقع شده است. آبشار مارگون به دلیل وجود ویژگی های برجسته به عنوان اثر طبیعی ملی مورد حفاظت قرار گرفته است. این منطقه از گونه های گیاهی و جانوری متنوعی برخورداراست. از گونه های جانوری این منطقه می توان به روباه، قوچ، بزوحشی، چکاوک، تیهو، خرگوش اشاره داشت و از گونه های گیاهی می توان از جنگل های کم تراکم با گونه بلوط ایرانی، پسته، بنه، بادام، زبان گنجشک و گلابی وحشی نام برد.

تخت جمشید

تخت جمشید در شیراز

نمایی از ویرانه های تخت جمشید در شیراز

تخت جمشید در دوران پادشاهی داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر تاسیس گردیده است که تاسیس این کاخ حدود ۲۰۰ سال به طول انجامیده است. اسکندر مقدونی سردار یونانی در ۳۳۰ قبل از میلاد به ایران حمله کرد و این کاخ با عظمت را به آتش کشید و بخش عظیمی از کتاب ها، فرهنگ و هنر هخامنشی را نابود کرد اما هنوز برخی از ویرانه های این کاخ پا برجاست. باستان شناسان از آثار به جامانده بر ویرانه های این قصر نشانه های آتش و حمله و غارت را تایید می کنند. در اواخر سال ۱۳۱۲ بر اثر خاک برداری از قسمتی از تخت جمشید حدود چهل هزار لوحه گلی به شکل مهرهای نماز یافت شده است که این مهره ها ثابت می کنند که به تمام کارگران ساختمانی، نجا، سنگ تراش، معمار مزد پرداخت می کردند و نظریه هایی که بیانگر بیگاری گرفتن از رعیت بود باطل شد.

پاسارگارد

پاسارگارد در شیراز

نمایی زیبا از پاسارگارد در شیراز

پاسارگارد میراث دوران هخامنش در ایران است. این میراث ساختمان های مهمی نظیر مقبره کورش بزرگ و همسرش، مسجد پاسارگارد، باغ پاسارگارد و کاروانسرای مظفری را در آغوش گرفته است. این میراث در فهرست میراث جهانی نیز به ثبت رسیده است. مورخان یونانی و رومی پاسارگارد را به عنوان سازه های کورش بزرگ معرفی کرده اند. کورش بزرگ در سال ۵۲۹ قبل از میلاد در جنگ با ماساگت ها کشته شد و در این مکان به خاک سپرده شد.

حافظیه

حافظیه شیراز

نمایی از حافظیه شیراز

حافظیه نام آرامگاه حافظ شیرازی است که شاعری شیرین سخن فارسی در این مکان خفته است. در سال ۸۵۶ هجری قمری شمس الدین محمد یغمایی، وزیر میرزا ابوالقاسم گورکانی، حاکم فارس بود. حاکم فارس برای اولین بار عمارتی گنبدی شکل بر بالای مقبره حافظ تاسیس کرد و در جلوی این عمارت حوض بزرگی تعبیه دید که از آب رکن آباد پر می شود. این عمارت در دوران شاه عباس صفوی و نادر شاه افشار مرمت گردید. کریم خان زند در سال ۱۱۵۲ هجری شمسی بر مزارش سنگی مرمرین نهاد که این سنگ امروزه نیز برجاست. آخرین بار این بنا توسط سرهنگ علی ریاضی و همیاری علی اصغر حکمت و علی سامی با الهام گیری از معماری زمان کریم خان زند به بازسازی بنای حافظیه اقدام نمودند.

باغ ارم 

باغ ارم شیراز

نمایی از باغ زیبای ارم در شیراز

باغ ارم شیراز در زمره باغ های بی نظیر ایرانی قرار گرفته است ولی تاریخ ساخت این باغ به درستی مشخص نیست. در دوران قاجاریه باغ ارم به مدت ۷۵ سال در دست سران ایل قشقایی بوده است که در این زمان عمارتی بی نظیر در این باغ تعبیه شد. در زمان سلطنت ناصر الدین شاه نیز عمارتی دیگر به سبک معماری زندیه در وسط این باغ تاسیس گردید. نقاشی و کاشی کاری و گچ بری های این عمارت از شاهکارهای زمان قاجاریه است.

سعدیه

آرامگاه سعدی در شیراز

نمایی از آرامگاه سعدی در شیراز

سعدی شاعر برجسته ایرانی در این مکان آرام گرفته است. سعدی القابی نظیر پادشاه سخن، استاد سخن و شیخ اجل را به دوش می کشد. این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و در کنار باغ دلگشا در شمال شرق شیراز واقع شده است. سبک معماری آرامگاه سعدی بر گرفته از کاخ چهل ستون است که توسط محسن فروغی تاسیس گردید. در هفت گوشه از عمارت سعدیه هفت کتیبه قرار گرفته است که بر روی این کتیبه ها قسمت هایی از گلستان، بوستان، قصاید، بدایع نوشته شده است که به خط ابراهیم بوذری است.

شاهچراغ

شاهچراغ در شیراز

نمایی زیبا از شاهچراغ شیراز

شاهچراغ آرامگاه محمد بن موسی، برادر امام رضا (ع) است. محمد بن موسی برای پیوستن به برادر بزرگوارش در راه خراسان توسط مامون کشته شد. به خاطر وجود این امامزاده بزرگوار این مکان به شاهچراغ شهرت پیدا کرده است. لقب این امامزاده بزرگوار سیدالسادات و شاه چراغ می باشد. تاریخ این مکان مقدس به زمان اتابکان فارس در سده ششم هجری می رسد. در دهه ۴۰ شمسی کاشی کاری های گنبد آرامگاه محمد بن موسی توسط استاد عیسی بهادری انجام شد. تاریخ وفات این بزرگوار دقیقا مشخص نیست ولی برخی بر این باورند که تاریخ وفات همزمان با شهادت امام هشتم است.

خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک در شیراز

ویوی از خانه زینت الملوک در شیراز

خانه زینت الملوک توسط علی محمد خان قوام الملک بنا شده است. تاریخ تاسیس این عمارت به سال های ۱۲۹۰ تا ۱۳۰۲ باز می گردد. این خانه محل سکونت زینت الملوک قوامی دختر چهارم قوام الملک است و از این رو به همین نام شهرت پیدا کرده است. ساختمان این بنا در سه ضلع دارای زیر زمین بسیار وسیعی است که امروزه به عنوان نگار خانه مورد استفاده قرار می گیرد. سقف این خانه از چوب است ولی با نقاشی تصاویر گوناگونی از حیوانات و پرندگان و گل بوته ها تزیین شده است. در معماری و نگاره های این بنا هنر ایرانی با هنر اروپایی در هم آمیخته شده است اما سبک ایرانی آن به خوبی به چشم می خورد.

باغ دلگشا

باغ دلگشا در شیراز

نمایی وصف ناپذیر از باغ دلگشا در شیراز

باغ دلگشا در مجاورت آرامگاه سعدی قرار دارد. در درون این باغ زیبا ساختمانی باشکو بنا شده است. عمارت باغ دلگشا از سازه های دوره قاجاریه است که به سبک معماری آن به صورت قصرهای ساسانی نیشابور ساخته شده است. مساحت این باغ ۵/۷ هکتار است که سراسر آن را درختان نارنج و پرتقال فرا گرفته است. آبی که از قنات آرامگاه سعدی تراوش می کند در جوی های این باغ جاری می شود.

دروازه قرآن در شیراز

نمایی از دروازه قرآن در شیراز

غار شاه نشین در شیراز

نمایی از غار شاه نشین در شیراز

باغ مینو در شیراز

نمایی زیبا از باغ مینو در شیراز

نارنجستان قوام در شیراز

نمایی جذاب از نارنجستان قوام در شیراز

منبع : tourgardesh.com

 

 

نگاهی گذرا به طبیعت زنجان با تور طبیعت گردی زنجان

تور طبیعت گردی زنجان

طبیعت بکر زنجان

نمایی از طبیعت بکر زنجانطبیعت گردی

زنجان شهری تاریخی با شرایط آب و هوایی خاص که به منطقه ای چهار فصل شهرت پیدا کرده است. تور زنجان یکی از پرطرفدارترین تورهای طبیعت گردی در شمال غرب ایران است. استان زنجان از استان های شمال غرب کشور است. زنجان در مرکزیت استان زنجان قرار گرفته است. استان زنجان از شمال با استان های اردبیل و آذربایجان شرقی، از شمال شرق با استان گیلان، از شمال غرب با استان آذربایجان غربی، از جنوب با استان همدان، از غرب و جنوب غربی با استان کردستان و از شرق با استان قزوین در همسایگی قرار گرفته است. این استان مساحتی بالغ بر ۲۱۷۷۳ کیلومتر مربع است که جمعیتی بالغ بر ۱۰۵۷۴۶۱ نفر را در خود جای داده است.

تاریخ بنای شهر زنجان را همزمان با سلطنت اردشیر بابکان دانسته اند. شهر زنجان از لحاظ ارتباطی دارای نقش ویژه ای است. زنجان در گذشته بر سر راه مهم ارتباطی و بازرگانی جاده ابریشم قرار داشته است و امروزه به دلیل استقرار داشتن بر محور ترانزیتی تهران اروپا نقطه ارتباطی با اهمیتی شمرده می شود. تنوع آب و هوایی زنجان سبب گشته است که این استان به منطقه ای چهار فصل تبدیل شود و ظرفیت بالایی را در زمینه طبیعت گردی داشته است. به دلیل شرایط خاص آب و هوایی منطقه طارم استان زنجان را هندوستان ایراننام نهاده اند. به طور کلی اردیبهشت، خرداد و تیر ماه بهترین زمان سفر به این منطقه است که هیچ توصیفی از سرسبزی و زیبایی طبیعت زنجان برای طبیعت گران کافی نیست و فقط باید چشمان خود به نظاره این همه زیبایی ها می نشیند.

شهر زنجان از بزرگترین شهرهای شمال غربی کشور است که فلات زنجان نیز می نامند. واژه زنجان عربی شده زنگان است ولی مردم این شهر هنوز از تلفظ زنگان استفاده می کنند. شهر زنجان در دره زنجان چای شوسه و راه آهن تهران به تبریز واقع شده است. مردم زنجان به زبان ترکی آذربایجانی و با لهجه زنجانی تکلم دارند. اهالی زنجان از شیعه های دوازده امامی هستند. از صتایع دستی این منطقه می توان به ورشوسازی، نقره سازی، ملیله کاری، چارق دوزی و چاقوسازی و فرش بافی اشاره کرد. اگر تا کنون به این شهر زیبا سفر نکرده اید با تور گردش همراه شوید تا شما را با برخی از جاذبه های طبیعت گردی این استان آشنا کند.

غار کتله خور

غار کتله خور

نمایی زیبا از غار کتله خور در زنجان

غار کتله خور

نمایی دیگر از غار کتله خور در زنجان

دهانه غار کتله خور در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. غار کتله خور از سه طبقه تشکیل شده است و دارای تونل های فرعی استلاکتیت ها و استلاگمیت ها و ستون های بسیاری در گذرگاه های اصلی است. قندیل های مخروطی آویزان از سقف در اثر داشتن ناخالصی ها رنگ های متنوعی را به خود گرفته است اما بعضی از این قندیل ها که ترکیبات را به همراه ندارند به صورت بلورهای شیشه ای بسیار شفاف دیده می شوند. عار کتله خور از نظر قدمت تقریبا با غار علیصدر همدان هم سن است. این دو غار دو تفاوت اساسی با یگدیگر دارند. غار علیصدر کاملا آبی است اما غار کتله خور زنجان تقریبا خشک است. آهک های غار کتله خور نسبت به آهک های غار علیصدر بسیار خالص تر است.

رود قزل ازون

رود قزل ازون

ویوی زیبا از رود پرپیچ و خم قزل ازون در زنجان

رودخانه قزل اوزن یکی از طولانی ترین رودخانه های ایران است. این رودخانه ار ارتفاعات کردستان سرچشمه می گیرد و در ناحیه جنوب غربی وارد خاک زنجان می گردد. قزل اوزن واژه ای ترکی است که از دو بخش قزل به معنای سرخ و اوزن به معنای شناور تشکیل شده است. نام تاریخی این رودخانه طویل و مارپیچ در منابع یونان باستان آماردوس آماده است.

قلعه بهستان (دودکش جن)

 قلعه بهستان

نمایی شگفت انگیز از قلعه بهستان زنجان

 قلعه بهستان

نمایی دیگر از قلعه بهستان در زنجان

قلعه باستانی بهستان در روستای وردیج استان زنجان قرار گرفته است که دارای ۶۴ اتاق و دو راه پله است. هودو پدیده ای زمین شناسی طبیعی است. هودو در اصل نوعی سنگ به شکل قارچ که بر اثر پدیده فرسایش پدید آمده است که شبیه یک مناره بلند نمایان است که سنگ دیگری بر روی آن قرار گرفته است. فقط در زنجان به هودو ها دودکش جن ها نیز گفته می شود. در این مورد دلیل مشخصی وجود ندارد و فقط می تواند از اعتقادات کهن مردم این خطه نشات گرفته باشد. این قلعه به ثبت ملی رسیده است.

آبشار شار شار

آبشار شارشار

نمایی پر خروش از آبشار شارشار زنجان

آبشار شار شار در منطقه تهم در شمال باختری شهر زنجان واقع شده است. این آبشار بسیار زیبا در میان سنگ های صخره ای قرار گرفته است. آبشار شار شار از تفرجگاه های مهم شهر زنجان محسوب می گردد که در فاصله ۵ کیلومتری از دریاچه سد تهم قرار گرفته است. دسترسی به این آبشار زیبا با کوهنوردی یک ساعته امکان پذیر خواهد بود.

چشمه آب گرم وننق

چشمه آب گرم وننق

نمایی از چشمه آب گرم وننق در زنجان

چشمه آب گرم وننق در فاصله ۲۱ کیلومتری جاده زنجان واقع شده است که در دهکده ای به نام وننق قرار گرفته است. این چشمه بر تپه ای با ارتفاع ۲۰۰ متر مربع قرار دارد که از میان کشتزارها و تپه های متعدد گذر می کند. شنا کردن در این آب گرم از درد های عصبی و مفصلی کاسته و در درمان روماتیسم نیز موثر بوده است. آب این چشمه جزء آب های معدنی سولفاته کلسیک گرم می باشد. این گونه آب ها یون های خود را از لایه های سنگی مجاور خود در زیرزمین می گیرند.

روستای شیت

روستای شیت

نمایی زیبا از روستای ییلاقی شیت در زنجان

روستای سرسبز شیت در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. روستای شیت در بخش شمالی استانزنجان قرار گرفته است. قدمت این روستا دارای قدمتی بالغ بر ۵۰۰ سال است. روستای شیت بر روی دامنه کوهی قرار گرفته است که از سمت مقابل و کناره ها نیز توسط کوه های بلندی احاطه گشته است. گیاهان سبز و درختان گیلاس و انار و انجیر و ده ها میوه دیگر و رودخانه چهار فصل آن آبی زلال از میان دو کوه در جریان است که منظره فوق العاده را خلق کرده است.

آبشار ماری دره سی

آبشار ماری دره سی

نمایی جذاب از آبشار ماری دره سی در زنجان

آبشاری ماری دره سی در فاصله ۲ کیلومتری غرب روستای ماری و در منطقه سرخ آباد زنجان واقع شده است. ارتفاع این آبشار در حدود ۱۰ متر است که این آبشار به صورت فصلی است و از ذوب شدن برف های ارتفاعات بالا دست و ریزش های جوی به وجود آمده است. کل بزوحشی،خرس قهوه ای، پلنگ، شنگ و انواع پرندگان مهاجر و انواع مارها در این منطقه زندگی می کنند. در این منطقه گیاهان با ارزشمندی به نام باریجه و راس به وفور یافت می شوند.

 طبیعت بکر زنجان

نمایی از طبیعت بکر زنجان

 طبیعت بکر زنجان

ویوی بی نظیر از طبیعت بکر زنجان

 طبیعت بکر زنجان

نمایی زیبا از طبیعت بکر زنجان

منبع: tourgardesh.com


معرفی خوزستان و جاذبه های منحصربه فرد خوزستان

تور طبیعت گردی خوزستان

تور طبیعت گردی خوزستان

تور طبیعت گردی خوزستان

تور خوزستان از پرطرفدارترین تورهای طبیعت گردی جنوب ایران است. خوزستان در جنوب غربی کشور ایرانقرار دارد که در کرانه خلیج فارس واقع شده است. خوزستان مرکز تولید نفت و گاز ایران محسوب می گردد. شهر اهواز در مرکزیت استان خوزستان قرار گرفته است. خوزستان از شمال به استان لرستان، از شرق به چهار محال و بختیاری و از شمال غربی به استان ایلام و از شرق و جنوب شرقی به استان کهگیلویه و بویر احمد، از جنوب به استان بوشهر و خلیج فارس و از غرب به کشور عراق متصل شده است. مساحت این استان بالغ بر ۶۴۰۵۷ کیلومتر مربع است که جمعیتی بالغ بر ۴۷۱۰۵۰۶ نفر را در خود جای داده است. شرکت های تولید کننده نفت نظیر شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت فولاد خوزستان و شرکت نفت و گاز اروندان در این استان استقرار دارند.

خوزستان دارای دو منطقه کوهستانی و جلگه ای است. جلگه های خوزستان کم شیب هستند و در بعضی از نقاط گنبدهای نمکی تشکیل شده است که نقش به سزایی را در شور کردن آب و زمین های زراعی را داراست. استان خوزستان پر آب ترین استان ایران است و پنج رود بزرگ که از زاگرس سرچشمه می گیرند زمین های جلگه ای خوزستان را سیراب می کند و به خلیج فارس می ریزند. استان خوزستان به علت دارا بوردن شرایط اقلیمی محل اسکان ایل و طائفه های مختلفی بوده است. آب و هوای مناسب همراه با زندگی کوچ نشینی موجب شده است تا برخی از مردم این منطقه به دامپروری مشغولند. با توجه به این که استان خوزستان نفت خیز است و همچنین حضور کارخانجات ذوب و فولادسازی و محصولات آهنی و فولادی تاثیر به سزایی در اقتصاد منطقه دارند. تور خوزستان نوعی تور طبیعت گردی است که گردشگران علاقمند به طبیعت بکر استان خوزستان، در غالب تورهای ۳ روزه نهایت استفاده را ببرند. لذا با توجه به اهمیت این تور شما را با برخی از مکان های تفریحی_گردشگری استان خوزستان آشنا خواهیم کرد.

پل معلق اهواز

پل معلق خوزستان

نمایی زیبا از پل معلق خوزستان

پل معلق خوزستان

نمایی دیگر از پل معلق خوزستان

پل اهواز بر روی رودخانه کارون تاسیس شده است. این پل به پل سفید و پل معلق معروف است. این پل دو قوس بتنی دارد که ارتفاع آن به ۱۲ ۲۰ متر می رسد. استارت ساخت این پل توسط مهندسی آلمانی و همسرش خورد ولی مشکلات فراوانی ساخت پل را متوقف کرد. از جمله این مشکلات می توان به فوت مهندس آلمانی اشاره کرد. اما پس از گذشت مدتی همسر وی ساخت پل اهواز را به پایان رساند.

آبشار شوی

آبشار شوی در خوزستان

نمایی پر جوش و خروش از آبشار شوی در خوزستان

آبشار شوی در سردشت قرار گرفته است که از توابع دزفول در استان خوزستان است. آبشار شوی یا تله زنگ از زیباترین آبشارهای ایران است. ارتفاع آبشار شوی حدود ۸۵ متر و عرض آن حدود ۷۰ متر است. در دامنه کوه و خروجی آبشار غاری وجود دارد که افراد محلی بر این باورند که که درون این غار کیلومترها طول است. در بدنه آبشار خروجی های فراوانی دیده می شود که آب با فشار بیرون می جهد. برای مشاهده این آبشار شگفت آور با ما در تور گردش همراه باشید.

نرگس زار های بهبهان

نرگس زار بهبهان در خوزستان

نمایی وصف ناپذیر از نرگس زار بهبهان در خوزستان

کهن ترین نرگس زارهای ایران در شهر بهبهان قرار دارند که در شرق خوزستان واقع شده است که قدمت آن به زمان قبل از میلاد می رسد. شهر بهبهان بافتی کهن و زیبا را داراست و آثاری نظیر پل ساسانی خیر آباد، آتشکده خیر آباد و کاروانسرای دژ مهتابی  را در آغوش خود جای داده است.

مال آقا

مال آقا در خوزستان

نمایی زیبا از مال آقا در خوزستان

مال آقا در منطقه ای کوهستانی از کوه ای زاگرس واقع شده است. از کنار مال آقا رودخانه ای مواج و سرد عبور می کند. روستای تمبی در دل کوهستان با قدمتی چند هزار ساله در مسیر مال آقا قرار گرفته است. وقتی از سمت شهر باغملک به سمت مال آقا مروید می توانید قلعه تل را مشاهده کنید.

سازه های آبی شوشتر

سازه های آبی شوشتر

نمایی زیبا از سازه های آبی شوشتر در خوزستان

سازه های آبی شوشتر

نمایی دیگر از سازه های آبی شوشتر درخوزستان

سازه های آبی شوشتر مجموعه ای از پل ها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های بزرگ برای هدایت آب این منطقه است که با یکدیگر مرتبط هستند. از این سازه ها در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری از آب ساخته شده است. سازه های آبی شوشتر با توجه به زمان ساخت در نوع خود از شاهکارهای برجسته محسوب می گردد. آبشارها و آسیاب های شوشتر در مسیر عبور رودخانه گرگر ساخته شده است.

دریاچه سد دز 

دریاچه دز در خوزستان

نمایی از دریاچه دز در خوزستان

سد دز مرتفع ترین سد خاورمیانه است که ارتفاعی بالغ بر ۲۰۳ متر را دارد. سد دز در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شهر دزفول واقع شده است. این سد بر روی رودخانه دز ساخته شده است. با احداث این سد آب کافی برای آبیاری ۳۰ هکتار از زمین های زراعی منطقه کرخه تامین می شود. آب این سد از دو رودخانه دز و کرخه تامین می گردد.

چاه شماره یک

چاه شماره یک خوزستان

نمایی از چاه شماره یک خوزستان

چاه شماره یک نام اولین چاه نفت خاورمیانه است که در مسجد سلیمان واقع شده است. چاه شماره یک در ۵ خرداد ۱۲۸۷ به نفت رسید. مسجد سلیمان در استان فارس قرار گرفته است. از جمله آثار دیدنی مسجد سلیمان می توان به بردنشانده، چهار طاقی سیم بند، قبرستان انگلیسی ها و ارامنه،… اشاره کرد.

اشکفت سلمان

اشکفت سلمان در خوزستان

نمایی از اشکفت سلمان در خوزستان

اشکفت سلمان بزرگترین خط نوشته میخی ایلام نو را در سینه خود جای داده است. بر روی این اثر باستانی چهار نقش برجسته دیده می شود که دوتای آن در خارج از غار و دو نقش دیگر داخل غار حکاکی شده است. بزرگترین نوشته خط میخی مربوط به دوران شاهک عیلامی و حضور برجسته زن که دوشادوش مرد در نقش های برجسته این غار دیده می شود. اشکفت سلمان نیایشگاه تاریشا بوده است. غار دیگری در کنار اشکفت سلمان قرار دارد که به مکانی مقدس مبدل گردیده است.

پل ساسانی

پل ساسانی در خوزستان

نمایی جذاب از پل باستانی ساسانی در خوزستان

پل ساسانی مهم ترین اثر تاریخی شهر دزفول است. پل ساسانی دو منطقه شرقی و غربی را بع یکدیگر متصل می کند. این پل از راه های رابط منطقه جندی شاپور و بین النهرین بوده است که به دستور شاپور اول ساسانی ساخته شده است. پل ساسانی بعد از گذشت ۱۸ قرن هنوز پابرجاست و به عنوان یکی از قدیمی ترین و استوارترین پل های جهان شناخته شده است.

طبیعت خوزستان

نمایی از طبیعت زیبای خوزستان

دامنه زاگرس در خوزستان

نمایی زیبا از دامنه های زاگرس

منبع : tourgardesh.com

 

نگاهی به چابهار با تور طبیعت گردی چابهار

تور طبیعت گردی چابهار

تور طبیعت گردی چابهار

نمایی از تور طبیعت گردی چابهار

تور چابهار از پرطرفدارترین تورهای طبیعت گردی در استان سیستان و بلوچستان در بین ایرنیان است. چابهار از شهرهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان است و تنها بندر اقیانوسی کشور ایران محسوب می گردد که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند واقع شده است. بندر چابهار نه تنها برای ایران بلکه برای شش کشور آسیای میانه از اهمیت استراتژیک ویژه ای برای حمل و نقل برخوردار است. شهرستان چابهار از شمال به شهرستان ایران شهر و نیک شهر، از جنوب به دریای عمان، از شرق به پاکستان و از غرب به استان کرمان و هرمزگان متصل گردیده است. شهرستان چابهار مساحتی بالغ بر ۱۷۱۵۵ کیلومتر مربع را داراست که جمعیتی بالغ بر ۲۱۶۶۸۱ نفر را بر روی سرزمین خود جای داداه است. این شهرستان حدودا ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی را در دریای عمان داراست.

این شهرستان هم چون یزد دارای اقلیم بیابانی و آب و هوای گرم وخشک است. این شهرستان گرم ترین نقطه کشور در زمستان و خنک ترین بندر جنوبی ایران در تابستان است. به همین منظور به این شهر چابهار اطلاق می شود زیرا که هر چهار فصل آن همانن فصل بهار است. ساکنان شهرستان چابهار به زبان بلوچی و لهجه جدگالی تکلم دارند و همچنین ۹۹ درصد مردم چابهار را مسلمانان تشکیل می دهند که سنی هستند. در اولین نگاه به چابهار منطقه ای محروم و فاقد جاذبه های گردشگری و قدمت تاریخی به نظر می آید اما واقعیت این چنین است که چابهار دارای بهترین کرانه های اقیانوسی کشور و معتدل ترین هوای جنوب و دارای پتانسیل های بالقوه طبیعت گردی است که شما را بابرخی از مکان های دیدنی چابهار آشنا خواهیم کرد.

علت نامگذاری

بیشتر مردم بر این باورند که نام چابهار از چهار بهار گرفته شده است چرا که این شهرستان دائما آب و هوایی بهاری را داراست. بضی دیگر گمان می کنند که در زمان های بسیار دور به این بندر چه بار می گفتند پس چه بار به چابهار تغییر یافته است. چابهار در گویش محلی مردم این ناحیه به کسانی نسبت داده می شود که در اطراف چاه آب برای تامین آب مورد نیاز اقامت گزیده اند و این اصطلاح به مرور زمان و با ورود غیر بومیان به این منطقه تغییر پیدا کرد و به چابهار شهرت پیدا کرد.

تالاب لیپار

تالاب لیپار در چابهار

نمایی زیبا از تالاب صورتی لیپار در چابهار

تالاب لیپار در چابهار

نمایی دیگر از تالاب لیپار در چابهار

تالاب لیپار در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق چابهار واقع شده است. جزر و مد های قرمز این تالاب از شگفتی های حیرت انگیز این تالاب شمرده می شود.  تالاب لیپار زیستگاه پرندگانی نظیر لک لک، طاووس، کبک و مرغ ماهی خوار است. در آب این تالاب گونه های بلوط و گزنه روییده اند که صحنه ای بی نظیر را برای تماشا خلق کرده اند. در اطراف تالاب لیپار نوعی پنبه وحشی می روید که محلی های این منطقه از آن تشک و بالشت درست می کنند.

ساحل صخره ای

ساحل صخره ای چابهار

نمایی زیبا از سواحل صخره ای چابهار

معمولا در دریاهای بزرگ موج های سهمگین بعد از برخورد با ساحل صخره ای چندین متر در هوا معلق می مانند که نمای بی نظیری را به ساحل می بخشد و نمایانگر جوش و خروش دریا است که گاهی اوقات ارتفاع این امواج به ۱۵ متر می رسد. در فصل مرداد این امواج با وزش بادهای موسمی همراه هستند.

تپه های گل فشان

تپه گل فشان چابهار

ویوی زیبا از تپه گل فشان چابهار

تپه گل فشان چابهار

ویوی دیگر از تپه گل فشان چابهار

تپه های گل فشان از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد دنیا محسوب می گردد. این تپه ها در شمال غربی چابهار و در فاصله ۲۰ کیلومتری روستای کهیر واقع شده است. ارتفاع این تپه ها به ۱۰-۲۰ متر می رسد که دوتا از این تپه ها خاموش شده است و تنها یکی از آن ها فعال است که گلی سرد و طوسی رنگ از دهانه آن تراوش می کند. این تپه ها گل و لای را از عمق زمین به بیرون پرتاب می کند. مردم بومی از این گل و لای برای درمان بیماری های پوستی استفاده می کنند.

کوه های مریخی

 کوه های مریخی چابهار

نمایی از کوه های مریخی چابهار

 کوه های مریخی چابهار

نمایی دیگر از کوه های مریخی چابهار

کوه های مریخی یا منیاتوری به موازات دریا از کچوتا تا نزدیکی خلج گواتر کشیده شده است. جنس رسوبات کوه های مینیاتوری و فرسایش ویژه آن موجب ایحاد شیارهایی بی نظیر شده است که انگار نقاشی ماهر آن را به تصویر کشیده است.

جنگل حرا

جنگل حرا در چابهار

نمایی از جنگل حرا در چابهار

جنگل حرا در منطقه ساحلی خلیج گواتر در مجاورت رودخانه باهوکلات واقع شده است. رودخانه باهوکلات به دریای عمان می ریزد. حرا به درختچه هایی گفته می شود که در نواحی گرم درون مرداب ها رویش می کنند. همچنین این درختچه ها در کرانه های جنوب ایران ، عربستان و مصر نیز می رویند. حرا از گونه های آفتاب پرست است که گاهی اوقات طول آنان به پنج تا ده متر می رسد.حرا ریشه های هوایی دارد که به این ریشه ها، ریشه های تنفسی گفته می شود که کار تنفس و تبادل گازها را انجام می دهد.

رودخانه باهوکلات

رودخانه باهلاکوت چابهار

نمایی از رودخانه خروشان باهلاکوت چابهار

رودخانه باهلاکوت چابهار

نمایی از زیستگاه تمساح ایرانی در چابهار

رودخانه باهوکلات از پرآب ترین رودهای سیستان و بلوچستان است و همچنین عامل اصلی حیات در قسمت جنوبی استان سیستان و بلوچستان محسوب می گردد. این روخانه زیستگاه تمساح ایرانی است. این تمساح بازمانده خزندگانی که در حدود ۲۶۵ میلیون سال پیش می زیسته اند. این جانور به صورت آزاد و طبیعی در این منطقه زندگی می کند. گردشگران می توانند برای تماشای هیجان انگیز از این جانور با تور گردش همراه باشید.

غارهای بان میستی

غارهای بان میستی چابهار

نمایی از غارهای باستانی بان میستی چابهار

در دامنه کوه شهبازبند دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که بومیان منطقه این محل را با نام بان مسیتی می شناسند. در زبان بلوچی میستی به معنای معبد و پرستشگاه و بان نیز به معنای مرد صالح و خداپرست است. در درون غار طبیعی آرامگاه کوچک و مکعب شکلی دیده می شود که ارتفاع گنبد آن ۴۰ سانتی متر است. بر روی دیواره های گنبد خطوطی به رنگ قرمز و بنفش حک شده است که به خطوط هندی شباهت دارد. به نظر می رسد که این غارها زمانی پرستشگاه یا مذبح بوده است که سکویی برای انجام اعمال مذهبی دیده می شود.

درخت مکرزن یا انجیر معابد

درخت انجیر معابد در چابهار

نمایی زیبا از درخت انجیر معابد در چابهار

درخت انجیر معابد در شهرهای جنوبی و چابهار دیده می شود. درخت انجیر معابد درخت بسیار بزرگی است که اصل آن متعلق به هند شرقی است که برگ های پهنی دارد. بومیان منطقه این درخت را با نام کرگ می شناسند و شیره سفیدی در درون آن جریان دارد که میوه آن قابل خوردن است.

اسکله ماهیگیری

اسکله ماهیگیری چابهار

نمایی از اسکله ماهیگیری چابهار

اسکله ماهیگیری چابهار

نمایی دیگر از اسکله ماهیگیری چابهار

در شهر چابهار اسکله های ماهیگیری متعددی وجود دارند که اسکله تیس و رمین از دیگر اسکله ها دیدنی تر هستند. اسکله تیس در درون محوطه و زمین های منطقه آزاد واقع شده است و اسکله رمین در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق چابهار قرار گرفته است. صید ماهی و شاه میگو از محصولات دریایی هستند که در این نقطه به صید آن می پردازند.

غروب خورشید در سواحل چابهار

نمایی از غروب خورشید در سواحل چابهار

 سواحل چابهار

نمایی از سواحل چابهار

طبیعت چابهار

نمایی از طبیعت بکر چابهار

منبع : tourgardesh.com

 

نگاهی گذرا به تور طبیعت گردی سرعین


تور طبیعت گردی سرعین


تور طبیعت گردی سرعین



سرعین یکی از پرطرفدارترین شهرهای توریستی است از این رو به اقتصاد این شهر رونق بخشیده است. تور سرعین از منحصر به فردترین تورهای محبوب در بین گردشگران علاقمند به طبیعت گردی استان اردبیلاست. سرعین یکی از شهرهای توریستی گردشگری است که در فاصله ۳۰ کیلومتری از غرب استان اردبیلقرار گرفته است. سرعین در ترکی به معنای محل خنک است ولی در فرهنگ لغت فارسی به معنای سرچشمه است. جمعیت شهر سرعین طبق سرشماری در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۵۴۵۹ نفر بوده است. گویش مردمان سرعین به صورت ترکی آذربایجانی است. 
سرعین دارای آب و هوای معتدل است که دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است. شهرستان سرعین به علت وجود کوه سبلان از چهار فصل منظم برخوردار است که هر کدام از این فصل ها ویژگی های خاصی را داراست. این تور می تواند به صورت ترکیبی به همراه تور آستارادر بین تورهای شمال غرب کشور از جایگاه والایی برخوردار است.
شهر سرعین از ده ها چشمه آب گرم معدنی برخوردار است که از کوه سبلان سرچشمه می گیرند. سرعین علاوه بر چشمه های آب گرم به تپه های سرسبز سبلان و آب و هوای خنک در ماههای گرم سال نیز شهره عام و خاص است. 
از محصولات کشاورزی می توان به گندم و جو، عدس و لوبیا، و همچنین به سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلوچه اشاره کرد. از غذاهای سنتی سرعین می توان به آلبالو پلو، لپه خورست، اوماج آشی، آش دوغ، سوتلی آش، قیساوا و قیقاناق اشاره کرد. از سوغاتی های این ناحیه می توان به عسل طبیعی سبلان، گلیم، جاجیم اشاره کرد. تور سرعین نوعی تور طبیعت گردی است که مسافران می توانند در قالب تورهای ۲ یا ۳ روزه برای تماشای طبیعت بکر استان اردبیل استفاده کنند. لذا با توجه به اهمیت این تور شما را با برخی از مکان های دیدنی شهر سرعین آشنا خواهیم کرد.
آبگرم سبلان


نمایی زیبا مجتمع آب گرم سبلان سرعین
مجتمع سبلان بزرگترین مجتمع آب درمانی کشور محسوب می گردد و به دلیل امکانات رفاهی فراوان مورد استقبال گردشگران بسیاری از جای جای ایران قرار می گیرد. زیر بنای این مجتمع ۷۰۰۰متر مربع است. این مجتمع دارای سه استخر پوشیده(دو استخر برای زنان و یک استخر برای مردان)، چهار واحد سونای خشک، دو واحد سونای حوضچه آب سرد، واحد ۱۱۲ واحی جکوزی، بخش فیزیوتراپی با امکانات پزشکی است.آبگرم گاومیش گلی


نمایی از آب گرم گاومیش گلی سرعین
از آبگرم های موجود در سرعین می توان آبگرم گاومیش گلی را نام برد. استخر رو باز ۴۰۰ متری گاومیش گلی به صورت دائمی جوشان است. به گفته مردمان قدیمی این منطقه در زمان های دور گاومیش های سرعین وقتی دمای آب چشمه پایین می آمد در آب این چشمه به استراحت می پرداختند و به همین علت این چشمه به چشمه گاومیش گلی معروف شده است. دمای آب این چشمه به ۴۶ درجه سانتی گراد می رسد. آب این چشمه معدنی اندکی بودار و ترش مزه است. آب گرم گاومیش گلی به خاطر ترکیبات کلروبی کربنات سدیک و کلیسک برای درمان بسیاری از بیماری ها ی سیستم حرکتی، بیماری های قلبی و تقویت عمومی بدن قابل استفاده است.آب گرم بش باجلار


نمایی زیبا از آب گرم بش باجلار در سرعین
یکی از قدیمی ترین آب گرم های سرعین است که به دره لر سویی معروف است. دومین آب گرم بزرگ سرعین آب گرم بش باجلار یا پنج خواهر است. علت نامگذاری این آب گرم، جوشیدن آب گرم از پنج دهنه در محل چشمه است. البته مقداری از آب این چشمه علاوه بر این پنج دهنه از چشمه گاومیش گلی تامین می گردد. مساحت این استخر به ۲۸۸ متر می رسد و دمای آب ۳۶ درجه سانتی گراد است. از خاصیت آب درمانی این چشمه می توان برای بیماری های عصبی و مفصلی استفاده کرد. سرعین دارای چشمه های آب گرم است ولی در شهرستان فومن چشمه آب معدنی علی زاخونی وجود دارد.روستای آلوارس 


نمایی بکر از روستای آلوارس در سرعین
روستای آلوارس در فاصله ۱۲ کیلومتری غرب شهر سرعین واقع شده است که از خنک ترین مناطق سرعین است. روستای آلوارس با قدمتی ۳۰۰۰ ساله در این شهرستان قرار گرفته است. روستای آلوارس در دامنه کوه سبلان قرار گرفته است. چشمه های فراوان این منطقه به همراه هوای خنک و تمیز و مراتع سرسبز هر انسانی را سر شوق می آورد. ماهی قزل آلای چشمه مین بلاغ در سرعین از شهرت خاصی برخوردار است و صنایع دستی این روستا می توان به گلیم، جاجیم و جوراب نیز اشاره کرد.آبشار ورگه سران


نمایی از آبشار زیبای ورگه سران در سرعین
آبشار ورگه سران از بکرترین مناطق طبیعی دامنه سبلان است. در دره های طبیعی روستای ورگه سران چشمه های خروشان فراوانی وجود دارند که در اثر ریزش از صخره های مرتفعی آبشاری غیر قابل وصفی هم چون آبشار ورزان درماسال را به وجود آورده است. از چشمه های معروف روستای ورگه سران می توان به قیرخ بولاخ اشاره کرد. این روستا به چهل چشمه معروف است که فقط ۵ دقیقه با سرعین فاصله دارد.تپه باستانی آناهیتا


نمایی زیبا از معبد آناهیتا در سرعین


نمایی از تپه آناهیتا در سرعین
تپه باستانی آناهیتا در قسمت غربی شهرستان سرعین واقع شده است و از تپه آناهیتا طبق تجسس هایی که انجام شده است اشیاء و سفالینه هایی به دست آمده است که به اواخر هزاره اول و دوم قبل از میلاد مسیح برمی گردد. اهالی این منطقه از معبد آناهیتا به عنوان مسجد استفاده می کردند.پیست اسکی آلوارس


نمایی هیجان انگیز از پیست اسکی آلوارس در سرعین


نمایی دیگر از پیسل اسکی آلوارس در سرعین
پیست اسکی آلوارس در دامنه مرتفع کوه سبلان قرار گرفته است. پیست اسکی در فاصله ۱۲ کیلومتری از روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین واقع شده است. این پیست بزرگترین پیست اسکی از لحاظ وسعت در ایران است. این پیست در ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به همین علت برف های این منطقه دیر ذوب می شوند. از این منطقه در حدود ۶ الی ۸ ماه از سال مورد استفاده قرار می گیرد.برای انجام این ورزش هیجان انگیز در تور گردش با ما همراه باشید.

نمایی چشم نواز از خانه های ییلاقی در سرعین


نمایی زیبا از طبیعت بکر در دامنه سبلان


نمایی زیبا ازغروب آفتاب در دامنه سبلان
منبع: تور طبیعت گردی