سد گوران، سدی تاریخی در جزیره قشم

 سد گوران

نمایی بی نظیر از سد گوران جزیره قشم

سد تاریخی گوران از جاذبه های گردشگری جزیره قشم به شمار می آید که از دیرباز در تهیه آب شرب این منطقه نقش بسیار مهمی ایفا نموده است. سد گوران، سدی باستانی در روستای گوران است. سد گوران در فاصله ۷۸ کیلومتری قشم واقع شده است. روستای گوران در قشم از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمز گان است. در دوران ساسانیان این جزیره را با نام ابر کاوان می خوانند. برخی معتقدند که نام گوران برگرفته از کلمه گبران است که به احتمال زیاد گبران محل سکونت زردشتیان در این روستا بوده است. روستای گوران به جنگل حرا منتهی می گردد.

 سد گوران

نمایی زیبا از لبه سد گوران در جزیره قشم

کارشناسان بر این باورند که اولین بار در دوران هخامنشیان ساخته شده است. البته پی این بنا مربوط به دوران هخامنشیان و تاج آن در دوران ساسانیان تاسیس شده است. آب شیرین در جزیره قشم از ارزش ویژه ای در بین ساکنان آن برخوردار است. این سد در تامین آب قابل شرب این جزیره نقش بسیار مهمی ایفا می کند. جزیره قشم از جزایر زیبای استان هرمزگان است که به عنوان بزرگترین جزیره ایران در تنگه هرمز وجود دارد.  روستای گوران در سواحل شمالی جزیره قشم قرار دارد و در فاصله ۸۰ کیلومتری تا شهرستان قشم قرار دارد.

 سد گوران

ویویی از ساخت لنج در روستای گوران

روستای گوران مرکز اولیه ساخت لنج در جزیره قشم است. این روستا به عنوان بزرگترین مرکز تولید و ساخت لنج های سنتی در ایران به شمار می آید. بیشتر لنج های ساخته شده در جزیره قشم هم از نظر حجم و هم از لحاظ شناور بودن توسط استادان با تجربه طراحی می شود. سد گوران در تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گردشگران می توانند با انتخاب تور طبیعت گردی جزیره قشم از سایر جاذبه های تاریخی این منطقه بازدید نمایند.

 سد گوران

بالا آمدن سطح آب تا تپه های اطراف روستای گوران

منبع: tourgardesh.com