طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

گنبد سلطانیه، بنایی تاریخی و باشکوه در زنجان + تصاویر

گنبد سلطانیه، بزرگ ترین گنبد خشتی جهان

 گنبد سلطانیه در زنجان

نمایی زیبا از گنبد سلطانیه در زنجان

گنبد سلطانیه یکی از معروف ترین گنبدهای تاریخی جهان می باشد که بعنوان بزرگ ترین گنبد خشتی جهان شناخته شده است. این مجموعه دیدنی در شهر سلطانیه، استان زنجان قرار گرفته است و یکی از شاهکارهای معماری دوره اسلام می باشد. گنبد سلطانیه در حد فاصل سال های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجاتیو پادشاه مغول، ملقب به سلطان محمد خدا بنده و نظارت و همکاری خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی ساخته شده است.

 گنبد سلطانیه در زنجان

تصویری جذاب و دیدنی از گنبد سلطانیه در زنجان

گنبد سلطانیه از نظر سبک معماری، حجم، رابطه فضا، مقاومت بنا، تزئینات و تناسب موجود در اجزای بکار رفته بعنوان نمونه ای منحصر به فرد و نقطه تحولی در معماری اسلامی محسوب می شود. تمام ساختمان گنبد و بدنه اصلی آن از آجر ساخته شده است و گنبد نیز با روکش های فیروزه ای به شیوه معرق کاری تزئین شده است. گویی جامعه ای فیروزه ای بر تن کرده و از فرسخ ها فاصله به مخاطبان خاص خود چشمک می زند. گنبد سلطانیه ۴۸/۵ متر ارتفاع دارد و قطر دهانه ی آن نیز ۲/۵ متر می باشد. همچنین این گنبد تاریخی شامل ۳ بخش ورودی، تربت خانه و سردابه می باشد که هر ساله علاقه مندان بسیاری با استفاده از تور طبیعت گردی و در غالب تور طبیعت گردی چند روزه از این مکان تاریخی بازدید می کنند.

گنبد جذاب سلطانیه در زنجان

منظره ای خارق العاده از گنبد سلطانیه در زنجان

گنبد سلطانیه یکی از مهم ترین نمونه های معماری ایلخانی می باشد که در معماری یناهای تاریخی جهان نقش بسزایی داشته و می توان نمونه ی بارز این تاثیر را در معماری سانتاماریا دلفیوره (مریم مقدس) در فلورانس مشاهده کرد. این گنبد لاجوردی و باشکوه در سال ۱۳۱۰ جزء آثار ملی ایران شناخته شد و در سال ۱۳۸۴ نیز به عنوان هفتمین اثر ماندگار ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این مجموعه تاریخی دارای بنایی هشت ضلعی است که طول هر ضلع آن ۸ گز می باشد. هشت مناره نیز در اطراف گنبد دارد و قدیمی ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است.

گنبد سلطانیه در زنجان

تصویری زیبا از غروب آفتاب در گنبد سلطانیه

برخی از تاریخ نویسان چنین نوشته اند که سلطان محمد خدا بنده این گنبد و بنای عظیم را برای اجساد ائمه اول و سوم شیعیان یعنی علی و حسین بنا کرده است تا اجساد آنها را از آرامگاه های خود به این مکان منتقل کند. اما به علت خوابی که دید از این عمل صرف نظر کرد. در بسیاری از متون تاریخ و سفرنامه ها به عظمت این بنای باشکوه اشاره شده است و بسیاری از شرق شناسان و باستان شناسان غربی نیز به اهمیت آن تاکید کرده اند. ناگفته نماند بنای گنبد سلطانیه بعد از گنبدهای سانتاماریاد لفیوره در ایتالیا و ایاصوفیه در ترکیه سومین گنبد بزرگ جهان محسوب می شود. علاقه مندان تور زنجان توصیه می شود هنگام بازدید از این مکان تاریخی از سایر جاذبه های گردشگری این استان زیبا بازدید نمایید تا سفری به یاد ماندنی را تجربه کنید. علاقه مندان عزیز با تور گردش همراه باشید تا شما را با بهترین مکانهای دیدنی ایران آشنا کنیم.

 گنبد سلطانیه در زنجان

نمایی دیگر از گنبد سلطانیه در زنجان

منبع: tourgardesh.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.