طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

سفر به دل طبیعت همراه با تورهای طبیعت گردی

تور طبیعت گردی ایران

طبیعت بکر ایران

نمایی بی نظیر از تور طبیعت گردی

تورهای طبیعت گردی فرستی مناسب برای دوری و دود و دم شهرها است. گاهی باید برای کشف حقایق به دل طبیعت سفر کرد. تور طبیعت گردی از پرطرفدارترین نوع سفرهای گردشگری در ایران است. طبیعت گردی یکی از اشکال گردشگری است که برای تماشای طبیعت بکر انجام می پذیرد. در این نوع از سفرهای طبیعت گردی گذراندن اوقات فراغت و هیجان انگیز در ذهن هر گردشگری تجسم می شود و مبتنی بر سفرهای هدفمند است. گردشگران علاقمند به طبیعت گردی می تواند با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان نواحی مختلف و جاذبه های طبیعی آشنا گردند. طبیعت گردی در واقع نوعی از مسافرت های گروهی محسوب می گردد. این گونه از سفرها می تواند با سفرهای فرهنگی نظیر بازدید از شهرهای تاریخی، کاخ موزه، پارک ملی و اقامت در هتل ها همراه گردد.

با توجه اینکه در سفرهای طبیعت گردی وسیله اهاب و ذهاب معمولا اتوبوس بوده لذا این نوع ا مسافرت ها در عین جذابیت بسیار مقرون به صرفه خواهند بود. در واقع پایه و اساس این نوع مسافرت های گردشگری، طبیعت است. برخی اکوتوریسم را با طبیعت گردی هم معنا می دانند. طبیعت گردی انواع مختلفی دارد که اکوتوریسم یکی از انواع طبیعت گردی است. اکوتوریسم در مناطق بکر و دست نخورده صورت می پذیرد و اکوتوریست ها به گشت و گذار و تماشای بی نظیر جلوه های طبیعت از جمله گونه های نادر گیاهی و جانوری است. وبسایت تور گردش با هماهنگی آژانس های مسافرتی سعی بر این دارد تا برای طرفداران طبیعت بکر ایران سفرهای خاطره انگیزی را رقم زند.

کشور ایران در میان سایر کشورهای هم منطقه با توجه به وسعت و تنوع آب و هوایی از پتانسیل بالایی برای طبیعت گردی برخوردار است. وجود فصل های چهارگانه، آب و هوای متنوع به طور همزمان در نقاط مختلف کشور، دارا بودن مرز آبی و خشکی با کشورهای همسایه، وجود جزایر، تنوع گیاهی و جانوری و اقوام مختلف همه این موارد زمینه های طبیعت گردی را در کشور ایران فراهم نموده است. طبیعت گردی در زمینه های متنوعی انجام می پذیرد که می توان به گردش آبی و ساحلی، کوهنوردی، غارنوردی، کویر نوردی، طبیعت درمانی، دامنه نوری اشاره کرد. با توجه به اجرای برنامه های مطالعاتی و برنامه ریزی و مدیریت و شرایط اقلیمی و مکانی مناسب می توانیم منتظر شکوفایی تور طبیعت گردی متنوعی در زمینه گردشگری باشیم. از این رو به معرفی برخی از تورهای طبیعت گردی در ایران می پردازیم.

کویر ریگ زرین یزد

 کویر یزد

نمایی زیبا از کویر یزد

ریگزار زرین یزد

نمایی زیبا از ریگزار زرین یزد

شهر یزد در محاصره دو کویر بزرگ ایران، دشت کویر و دشت لوت قرار گرفته است که موجب خشکی آب و هوای یزد گشته است. کویر به خودی خود جاذبه های طبیعی منحصر به فرد فراوانی دارد. وجود رشته کوه شیرکوه در مرکز استان یزد واقع شده است و باعث ایجاد روستاهایی ییلاقی خوش آب و هوا در دامنه این رشته کوه شده است. کویر ریگ زرین از زیباترین ریگزارهای ایران است که از دور همانند کوه نمایان است. ریگ نوردی نیز نوعیتور طبیعت گردی یزد است.

تور هفت آبشار

 هفت آبشار سوادکوه

نمایی خروشان از هفت آبشار سوادکوه

هفت آبشار در روستای تیرکن و مرز میانی شهرستان سوادکوه و بابل در جنگل های انبوه لفور واقع گشته است. منظور از کلمه هفت آبشار این است که هفت آبشار بزرگ و کوچک در این منطقه قرار گرفته است. بهترین فصل برای تماشای هفت آبشار فصل بهار و پاییز است که جوش و خروش آب در این آبشارها هر گردشگری را حیرت زده می کند.

تور لرستان

 طبیعت بکر رشته کوه شیرکوه لرستان

نمایی بی نظیر از طبیعت بکر رشته کوه شیرکوه لرستان

تور لرستان از تورهای طبیعت گردی در بین تورهای جنوب غربی ایران است. لرستان در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. خرم آباد مرکز لرستان است. لرستان در رشته کوه زاگرس قرار گرفته است به همین علت از منابع آبی فراوانی برخوردار است. لرستان در فرهنگ لغت به معنای محل سکونت مردم لر است که به سرزمین لرنشین شهرت پیدا کرده است.

منبع: tourgardesh.com

 

سفری فراموش نشدنی به کویر ورزنه

تور طبیعت گردی کویر ورزنه

طبیعت کویر ورزنه در اصفهان

تور طبیعت گردی کویر ورزنه در اصفهان

گاهی باید به طبیعت کویری نیز سفر کرد تا از آرامش و رازهای نهفته در این مناطق سر در آورد. تور کویر ورزنه یکی از بی نظیرترین تورهای طبیعت گردی در دل کویر های مرکزی ایران است. کویر ورزنه در ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد واقع شده است. کویر ورزنه در مرکز ایران واقع شده است. کویر ورزنه از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه ، زاینده رود و از جنوب به حسن آباد و از غرب در مسیر حسن آباد به ورزنه متصل گشته است. کویر ورزنه منطقه ای وسیع و گسترده است که از ریگزار، ماسه های تمیز و روان و تپه های شنی پوشیده شده است. تنها تفاوت این کویر با سایر کویرهای ایران و وزش باد های متفاوت است که به تپه های ماسه ای اشکال متفاوتی همانند تپه های ماسه ای طولی، هلالی، هرم های ماسه ای بخشیده است که از کم نظیرترین نمونه ها در سطح کشور است. این تور نوعی تور طبیعت گردی است که می تواند در قالب تور طبیعت گردی یک روزه در اختیار گردشگران علاقمند به کویرنوردی قرار گیرد.

 تپه های شنی در کویر ورزنه

نمایی بی نظیر از تپه های شنی در کویر ورزنه

کویر ورزنه در مجاورت تالاب گاوخونی قرار گرفته است که به دلیل رطوبت این تالاب از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است. از پوشش گیاهی این کویر می توان به درختچه های تاغ و اسکمبیل، تق تقو، بوته های نسی و گیاهان ماسه پسند اشاره کرد. از پوشش جانوری کویر ورزنه می توان از شغال و خرگوش، گربه، شاهین، افعی شاخدار و مار شتر نام برد.

پوشش گیاهی در کویر ورزنه

نمایی زیبا از پوشش گیاهی در کویر ورزنه

کویر های بسیاری در استان اصفهان واقع شده است که می توان از کویر مصر نیز در این جا نام برد. کویر بر خلاف ظاهر آرام و سکوت بی پایانش از دشواری های بسیاری برخوردار است که به نوعی ماجراجویی تمام عیار محسوب می گردد. بهترین زمان برای سفر به کویر ورزنه و غرق شدن در آرامش و سکوت بی پایان فصل بهار و پاییز است زیرا در کویر تابستان های گرم و زمستان های فوق العاده سردی را داراست. نام دیگر کویر ورزنه کویر خارا است. نام ورزنه برگرفته از روستای ورزنه است که این کویر در حاشیه جنوبی روستای ورزنه قرار دارد. زنان و دختران در ورزنه به جای چادر سیاه متداول، چادری به رنگ سفید را بر سر می گذارند.

چادر های سفید زنان روستای ورزنه

نمایی از چادر های سفید زنان روستای ورزنه

پل تاریخی ورزنه

 پل تاریخی ورزنه

نمایی زیبا از پل تاریخی ورزنه

پل تاریخی ورزنه آخرین پل کشیده شده بر روی زاینده رود است. درباره این که این پل در چه زمانی تاسیس گردیده است اختلاف نظر وجود دارد. برخی این پل را به زمان سلجوقیان و برخی نیز به دوره صفویه مربوط می دانند. این پل از سنگ، آجر و ساروج تشکیل شده است که ارتفاعی بالغ بر ۶ متر و ۷۰ متر طول و ۷ متر عرض دارد. این پل در لیست آثار ملی ایران قرار دارد که یکی از دیدنی ترین پل های تاریخی در سطح کشور است.

تالاب گاو خونی

تالاب گاوخونی

نمایی زیبا از تالاب گاوخونی در ورزنه اصفهان

تالاب بین المللی گاوخونی یکی از بکرترین چشم انداز های ایران است. دریاچه نمک این تالاب در آستانه ورود به کویر ورزنه قرار دارد و در پست ترین نقطه دشت اصفهان واقع شده است. اطراف تالاب گاوخونی توسط ناهمواری های بسیاری با تپه های شنی، گستره های نمکی، کویر و نیزار محاصره گشته است. در اطراف این تالاب گونه های نادر گیاهی و جانوری به چشم می خورد.

 

قلعه قورتان

 قلعه قورتان ورزنه

ویوی زیبا از قلعه با صلابت قورتان ورزنه

یکی دیگر از جاذبه های کویر ورزنه قلعه قورتان است که قدمت این قلعه به ۱۱۰۰ سال پیش باز می گردد. مساحت قلعه قورتان بالغ بر ۵ هکتار است که از خشت و گل ساخته شده است. این قلعه بعد از ارگ بم بزرگترین قلعه خشتی در ایران شناخته شده است. قلعه قورتان قلعه ای بزرگ با دیوارهای عریض و برج های دیدبانی است که در گذشته کاربرد نظامی داشته است. امیدواریم این مطلب بتواند انگیزه سفری خاطره انگیز را در گردشگران تداعی کند از این رو در تور یک روزه کویر ورزنه با تور گردش همراه باشید.

شب در کویر ورزنه

نمایی بی نظیر از شب در کویر ورزنه

طبیعت بکر کویر ورزنه

نمایی زیبا از طبیعت بکر کویر ورزنه

طبیعت بکر کویر ورزنه

نمایی زیبا از طبیعت بکر کویر ورزنه

منبع: tourgardesh.com

سفری به اصفهان همراه با جاذبه های گردشگری آن

تور طبیعت گردی اصفهان

طبیعت بکر

نمایی بکر از طبیعت اصفهان

استان اصفهان از تاریخی ترین استان های ایران به شمار می آید. از این رو این آثار تاریخی روایت گر تاریخ و تمدن ایران هستند. تور اصفهان از محورهای پرطرفدار طبیعت گردی در استان اصفهان است. بناهای تاریخی چشم نواز این سرزمین گردشگران را از هر دیاری را به سوی خود رهسپار می کند. استان اصفهان در مرکز فلات ایران واقع شده است که شهر اصفهان در مرکزیت آن قرار گرفته است. شهر اصفهان عنوان سومین شهر پر جمعیت ایران را به خود اختصاص داده است. شهر اصفهان از غرب به خمینی شهر، از شمال به خورزوق و دولت آباد، از شرق به سگزی و از جنوب به کوه صفه منتهی گشته است. بناهای تاریخی فراوانی در این شهر وجود دارد که تعدادی از آن ها در میراث تاریخی یونسکو به ثبت رسیده است. از این شهر به علت معماری زیبای اسلامی، بلوارهای زیبا، پل های سر پوشیده، کاخ ها و مساجد به نصف جهان لقب گرفته است. این بناها روایت گر باشکوهی از تاریخ و تمدن ایران هستند.

 شهر اصفهان مساحتی بالغ بر ۵۵۱ کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده است. جمعیت شهر اصفهان در سال ۱۳۹۵ طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن بالغ بر ۱،۹۶۱،۲۶۰ نفر است. آب و هوای اصفهان معتدل و خشک است. زیرا اصفهان شهری است که در دامنه کوه های زاگرس و در کنار زاینده رود قرار گرفته است و در شمال شرق به کویر متصل می شود. از کویرهای این منطقه می توان به کویر ورزنه و کویر مرنجاب اشاره نمود.

مردمان ساکن در اصفهان به زبان فارسی و با لهجه اصفهانی تکلم دارند. مردمان این سرزمین اقلیتهای مذهبی بسیاری دارند ولی اکثریت آن ها شیعه دوازده امامی هستند و برخی دیگر از نیز از مذهب های گوناگونی همچون ارامنه، یهودیان، بهاییان و زردتشتیان پیروی می کنند. از صتایع دستی این استان می توان از قالی بافی، ابریشم بافی، قلمه زنی، منبت کاری، زری بافی، خاتم کاری، ملیله دوزی، مینیاتور، سفالگری، مینا کاری … نام برد که امروزه به صنعت گردشگری رونق بخشیده است. این تور نوعی تور طبیعت گردی است که  به صورت تور چند روزه در اختیار گردشگران قرار می گیرد. از این رو با تور گردش همراه شوید تا شما را با برخی از جاذبه های طبیعت گردی این استان آشنا نماید.

آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ

نمایی زیبا از آبشار آب ملخ در اصفهان

آبشار آب ملخ  یکی از آبشارهای منحصر به فرد ایران است که در شهرستان سمیرم از توابعاصفهان واقع شده است. این آبشار در اثر ریزش از آب از یک صخره در مسیر رودخانه به وجود آمده است. در واقع آبشار آب ملخ یک آبشار دو طرفه است که از دو سمت آن آب به درون رودخانه می ریزد. این آبشار به خطرناک ترین آبشار ایران معروف است زیرا در پرتگاهی خطرناک را در پشت خود پنهان نموده است.

غار پریان

 دهانه غار پریان

نمایی از دهانه غار پریان در اصفهان

 غار پریان

نمایی دیگر از غار پریان در اصفهان

غار پریان در فاصله ۸ کیلومتری ابیانه و ۱۸ کیلومتری روستای سه واقع شده است. این غار در دره ای به نام پری هول قرار گرفته است. تا کنون ۱۱ تالار در این غار توسط غارشناسان و غارنوردان کشف شده است. غار پریان در ارتفاع ۲۹۶۷ متری از سطح دریا قرار دارد. دهانه این غار به ابعاد ۱۲۰ در ۱۶۰ سانتی متر است. به دلیل وجود چاه های خطرناک در این غار باید آشنایی کامل به فنون غارنوردی داشت و بدون داشتن ابزار مورد نیاز و راهنما و نقشه غار، بازدید و غارنوردی در این غار امکان پذیر نخواهد بود.

منطقه حفاظت شده گلستان کوه

 منطقه حفاظت شده گلستان کوه

نمایی جذاب از منطقه حفاظت شده گلستان کوه در اصفهان

در ۱۵ کیلومتری شهر خوانسار کوه به نام گلستان کوه قرار دارد که در استان اصفهان واقع شده است. گلستان کوه در ارتفاع ۳۶۳۱ متری از سطح دریا قرار دارد. در این منطقه گیاهان بارزش بومی ایران قرار دارند. سرزمین لاله های واژگون در این منطقه قرار دارد. این منطقه دارای اقلیم کوهستانی است. وسعت این منطقه بالغ بر ۱۷۰۰۰ هکتار است. در فصل بهار این منطقه از لاله سرخون پوشیده می شود که با رنگ سرخ مایل به بنفش هر نگاهی را به سوی خود جذب می نماید.

آبشار پونه زار

 آبشار پونه زار

ویویی جذاب از آبشار پونه زار در اصفهان

آبشار پونه زار عنوان ششمین آبشار مرتفع ایران را به خود اختصاص داده است. این آبشار در فاصله ۲۵ کیلومتری غرب فریدون شهر واقع شده است. آبشار پونه زار ارتفاعی بالغ بر ۳۰ متر را داراست. به دلیل وجود پونه های فراوان در اطراف این آبشار این نام را بر این آبشار نهاده اند. این آبشار از چشمه های متعددی از زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد. پونه زار لفظی به زبان گرجی است که در فرهنگ لغت به معنای نقش و نگار است.

آکواریوم اصفهان

تونل آکواریوم

نمایی زیبا از تونل آکواریوم اصفهان

این آکواریوم اولین آکواریوم ایران است. در این آکواریوم جانوران آبزی فراوانی زندگی می کنند. این آکواریوم در پارک ناژوان اصفهان قرار دارد. این آکواریوم در عمق ۷ متری از زمین قرار دارد. این دنیای زیر آب تونلی در حدود ۴۰۰۰ متر مربع است. این آکواریوم لحظات هیجان انگیزی را برای شما به ارمغان می آورد.

کاخ چهلستون

 کاخ چهل ستون

نمایی بی نظیر از کاخ چهل ستون در اصفهان

کاخ چهلستون از بناهای بی نظیر استان اصفهان است که در دوره شاه عباس تاسیس شده است. این کاخ دارای وسعتی بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع است. این کاخ از تالار آیینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگی مقابل تالار با تمام نقاشی ها، آیینه کاری و کاشی کاری تشکیل شده است. این کاخ در میدان امام اصفهان واقع شده است.

عمارت عالی قاپو

 عمارت عالی قاپو

نمایی زیبا از عمارت عالی قاپو در اصفهان

عمارت عالی قاپو از شاهکارهای بی نظیر ایران است. که در ضلع غربی میدان امام استان اصفهان قرار دارد. از این عمارت به عنوان دروازه مرکزی و ورودی برای تمام قصرهای دوران صفویه در محدوده میدان امام استفاده می شد. این عمارت ارتفاعی بالع بر ۴۸ متر را داراست. نام این عمارت از دو واژه عالی و قاپو تشکیل شده است که در کنار یکدیگر به معنای سر در بلند است. مینیاتوری ها و گچ بری های این کاخ را در زمره باشکوه ترین آثار دوران صفوی قرار داده است.

سی و سه پل 

سی و سه پل

نمایی وصف ناپذیر از سی و سه پل در اصفهان

نام دیگر سی و سه پل، پل الله وردی خان است که دارای ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض است. این پل در زمان شاه عباس صفوی بنا شده است. این پل توسط الله وردی خان بر روی زاینده رود در اصفهان ساخته شده است. این پل از پل های درجه اول جهان به شمار می آید. در دوران صفویه جشن های نظیر آب پاشی در کنار این پل برگزار می شد. این پل از سنگ، آجر، آهک و گچ ساخته شده است.

میدان امام

 میدان امام

نمایی زیبا از میدان امام در اصفهان

میدان نقش جهان به میدان شاه شهرت داشته است ولی بعد از پیروزی انقلاب به میدان امام معروف شد. این میدان در مرکز شهر اصفهان و مرکز مجموعه تاریخی نقش جهان قرار گرفته است. میدان امام میدانی به شکل مستطیلی است و دارای ابعاد ۵۶۰ در ۱۶۰ متر است. در چهار طرف این میدان بناهایی همچون عالی قاپو، مسجد شاه، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه قرار دارد. علاوه بر این بناها ۲۰۰ حجره دو طبقه وجود دارد.

منبع: tourgardesh.com

سفری خاطره انگیز به بهشت زمین شناسی ایران

تور طبیعت گردی جزیره هرمز

جزیره هرمز

نمایی زیبا از سواحل فرش گونه جزیره هرمز

مشاهده رنگ خاکی که به صورت رنگین کمان است برای بسیاری از گردشگران حیرت آور است. خاکی که هر ذره اش به رنگی است. تور جزیره هرمز از قطب های بزرگ طبیعت گردی است که هرساله گردشگران بسیاری را از جای جای ایران به سوی خود می کشاند. جزیره هرمز از مشهورترین و زیباترین جزایر ایران در خلیج فارس است. این جزیره زیبا با محیطی منحصربه فرد به مکانی برای ماجراجویی گردشگران تبدیل گشته است. جزیره هرمز جزیره ای به شکل بیضی است که در استان هرمزگان واقع شده است. این جزیره در دهانه تنگه هرمز قرار دارد و در اصل یک گنبد نمکی است. این جزیره بالغ بر ۴۲ کیلومتر مربع وسعت دارد و در فاصله ۸ کیلومتری از بندر عباس قرار گرفته است. به علت وجود کانی ها و سنگ های زیبا لقب موزه زمین شناسی و بهشت زمین شناسی را بر این جزیره نهاده اند.

هرمز جزیره ای کوچک است از توابع شهرستان جزیره قشم به شمار می آید. اما در راه آبی مواصلاتی این جزیره خط ثابتی وجود ندارد و همین امر در بسیاری از موارد سبب سردرگمی مسافران جزیره هرمز می گردد و در نهایت مجبور می شوند با کرایه قایق تندرو و پرداخت هزینه بیشتر این کمبود را جبران نمایند.

تنها سکونت گاه این جزیره زیبا روستای کوچک هرمز است که در میان درختان نخل قرار گرفته است. در شمالی ترین نقطه این روستا مسجدی وجود دارد که با رنگ زرد نمایی بی نظیر را در مقابل دید همگان قرار داده است. هرمز نام یک شهر تجاری مهم است که در کنار رودخانه میناب واقع شده است. با توجه به موقعیت استراتژیک این جزیره، جزیره هرمز به مرکز بازرگانی مهمی تبدیل گشته است که میزبان مهاجران زیادی از هرمزگان و مناطق دورتری مانند هند و آفریقا است. این تور نوعیتور طبیعت گردی است که گرشگران علاقمند می توانند به صورت تور چند روزه از طبیعت بکر و بی نظیر جزیره هرمز دیدن نمایند. اگر هنوز به این جزیره زیبا سفر نکرده اید با تور گردش همراه باشید تا شما را با برخی از جاذبه های طبیعت گردی جزیره هرمز آشنا شوید.

تنگه هرمز

جزیره هرمز

نمایی از تنگه هرمز بر روی نقشه خاورمیانه

تنگه هرمز در بخش جنوبی این جزیره واقع شده است که به صورت پرتگاهی قوسی شکل دیده می شود که نزدیکترین نقطه به خشکی آن سوی خلیج فارس است. در بلندای این نقطه به دلیل جلو آمدن زمین نسبت به دریا، ساحل دیده نمی شود و تا جایی که چشم توان دیدن دارد آب است. تنگه هرمز از مهم ترین آب راه های دنیا است. بر مبنای آمار ارائه شده، در کل ۹۰ درصد صادرات نفت تولیدکنندگان منطقه خلیج فارس توسط تانکرهای نفتی از این مسیر عبور می کند.

قلعه پرتقالی

قلعه پرتقالی در جزیره هرمز

نمایی زیبا از قلعه پرتقالی در جزیره هرمز

قلعه پرتقالی در جزیره هرمز

نمایی دیگر از قلعه پرتقالی در جزیره هرمز

قلعه پرتقالی در فاصله ۷۵۰ متری بندرگاه جزیره هرمز واقع شده است. این قلعه عظیم ترین دژ استعماری می باشد که در تاریخ سرزمین پارس ساخته شده است. هنوز هم دیواره های ضخیم، توپ زنگ زده و عظمت این دژ زیبایی منحصر به فرد این قلعه را حفظ نموده است. از آستانه سرپوشیده قلعه که گذر کنید به یک حیاط پهناور رو به دریا می رسید. درست همانند این که به یکی از اسلحه سازی های قدیمی عهد باستان وارد شده اید.

کوه های رنگی جزیره هرمز

کوه های رنگی

نمایی زیبا از کوه های رنگی جزیره هرمز

کوه های رنگی ارتفاعی در حدود ۲۰۰ متر را داراست که در جنوب جزیره هرمز واقع شده است. در مسیر دریای قشم به جزیره هرمز کوه های رنگی به چشم می خورد که در میان آن کوه قرمز رنگ خوراکی به نام گلک وجود دارد. مردم بومی این منطقه از خاک سرخ به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و هم چنین در تهیه ترشی، مربا و سس استفاده می کنند. از خاک این کوه ها در صنایع سرامیک سازی و رنگ سازی نیز استفاده می شوند.

آب سنگ های مرجانی

آب سنگ مرجانی

نمایی زیبا آب سنگ مرجانی در جزیره هرمز

آب سنگ مرجانی

ویوی دیگر از آب سنگ مرجانی در جزیره هرمز

آب سنگ های مرجانی از زیر سیستم های دریایی هستند که در آب های کم عمق گرمسیری و نیمه گرمسیری وجود دارند. آب سنگ مرجانی با مساحتی بالغ بر ۱۲۵ هکتار در جنوب شرقی جزیره هرمز واقع شده است. این زیستگاه مکانی مناسب برای تغذیه و فعالیت لاک پشتان دریایی است که از تنوع بالایی برخوردار است. این مرجان در هنگام جزر از آب بیرون می آیند.

دره سکوت

دره سکوت

نمایی جذاب از دره سکوت در جزیره هرمز

 بلورهای نمک

نمایی از بلورهای نمک در جزیره هرمز

در دره سکوت غاری با نمک های بلوری وجود دارد که آب از آن ها مثل باران نم نم می بارد و صدای آب گوش ها را نوازش می کند و شگفت انگیزترین نکته این جاست که آب معلوم نیست به کجا می رود و باعث سکوت سهمگین می گردد. از آن جایی که سنگ نمک انرژی مثبت از خود آزاد می کند بعد از این که بخشی از زمان خود را در این دره سپری کردید احساس خوبی پیدا می کنید. به این دره، دره انرژی نیز گفته می شود. نام دیگر این دره، دره تبرزن است و علت نام گذاری به این خاطر است که سنگ های نمک این دره بسیار سخت است به طوری که در گذشته جدا نمودن نمک کوه های این منطقه باید از تبر استفاده می کردند.

کوه برفی

کوه های برفی

نمایی بی نظیر از کوه های برفی در جزیره هرمز

کوه برفی از مسیر حرکت از دره رنگین کمان به دره مجسمه کوهی نمایان است که با دیگر کوه های اطراف خود متفاوت است. کوه های دیگر از خاک های رنگی جزیره شکل گرفته اند اما این کوه زیبا یک پارچه از نمک تشکیل شده است و به خاطر ساختار بلورها و سنگ های نمک این گونه به نظر می رسد که تمامی سطح این کوه از برف پوشیده شده است.

دره رنگین کمان

دره رنگین کمان

نمایی وصف ناپذیر از دره رنگین کمان جزیره هرمز

از دیگر جاذبه های دیدنی جزیره هرمز دره رنگین کمان است که به دلیل خاک های رنگی مورد توجه همگان قرار گرفته است. دره ای بسیار زیبا و بی نظیر که در فاصله کمی از دره سکوت واقع شده است. این دره مجوعه ای کامل از تمامی رنگ های موجود در خاک رنگین کمانی این جزیره را به نمایش گذاشته است.

سواحل جزیره هرمز

نمایی زیبا از سواحل جزیره هرمز

سواحل جزیره هرمز

نمایی بی نظیر از غروب آفتاب در سواحل جزیره هرمز

دامنه کوه برفی

نمایی زیبا از دامنه کوه برفی جزیره هرمز

منبع: tourgardesh.com

مریوان، بهشت گمشده در غرب ایران

تور طبیعت گردی مریوان

طبیعت بکر

نمایی زیبا از طبیعت بکر مریوان

مریوان از شهرهای مرزی استان کردستان است که از نظر آب و هوایی بسیار مطبوع است. این شهر با دشت های سرسبز هرساله میزبان گردشگران فراوانی از اقسی نقاط کشور است. تور مریوان از محور های مهم و پرطرفدار طبیعت گردی در استان کردستان است. شهر زیبای مریوان از شهرهای مرزی غرب کشور ایران است. مریوان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری غرب سنندج واقع شده است. این شهر در ارتفاع ۱۳۲۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. مریوان از شمال به سقز، از شرق به سنندج و از جنوب شرقی، سرو آباد و از جنوب به نوسود و از غرب هم به شهر پنجوین سلیمانیه کشور عراق متصل گشته است.

جمعیت شهرستان مریوان طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن بالغ بر ۱۱۰،۴۶۴ نفر است و شهر مریوان دارای مساحتی بالغ بر ۲،۳۲۶ کیلومتر مربع است. شهرستان مریوان از چهار شهرستان مرزی استان کردستان است. این مرز رسمی با نام باشماق شناخته شده است که عنوان سومین مرز پر تردد ایران را به خود اختصاص داده است. شهرستان مریوان به عنوان قطب سرمایه گذاری ایرانیان در کردستان به شمار می آید. نژاد مردم مریوان از نژاد آریایی است که نژادی بسیار کهن است. مردم ساکن در این منطقه به زبان کردی وهورامی تکلم دارند. هم چنین برخی مردم این منطقه به زبان کردی سورانی صحبت می کنند. امروزه اکثریت مردم مریوان مسلمان و سنی مذهب هستند.

دشت مریوان حدود ۱۱۰۰۰ هکتار مساحت دارد و اطراف آن توسط کوه ها و درختان بلوط احاطه شده است. منطقه مریوان تحت تاثیر جریانات مدیترانه ای قرار می گیرد. آب و هوای مریوان به طور کلی سرد کوهستانی است. نزولات جوی  این منطقه سبب گشته است که این منطقه به عنوان یکی از پر آب ترین مناطق غرب کشور شناخته شود. این منطقه از پوشش گیاهی غنی و متنوعی برخوردار است. از عمده محصولات کشاورزی این منطقه می توان به گندم، حبوبات، توتون و صیفی جات اشاره نمود. قالی و گلیم استان کردستان از لحاظ تنوع، رنگ، اصالت طرح و کیفیت دارای شهرت جهانی است. این تور نوعی تور طبیعت گردی است که  به صورت تور چند روزه در اختیار گردشگران قرار می گیرد. از این رو با تور گردش همراه شوید تا شما را با برخی از جاذبه های طبیعت گردی این منطقه آشنا نماید.

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار

نمایی زیب از دریاچه زریوار در مریوان

دریاچه زریوار در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان واقع شده است. آب این تالاب شیرین است و آب این دریاچه از چشمه های کف جوش و نزولات جوی تامین می گردد. وسعت این دریاچه در حدود ۵ کیلومتر مربع است. این دریاچه بزرگترین تالاب آب شیرین باختر ایران است. بر اساس باورهای قدیمی ساکنان این منطقه، دریاچه زریوار بیانگر داستان ها و افسانه هایی است که مربوط به خود جوش بودن این تالاب زیبا است.

آبشار گویله

آبشار گویله

نمایی جذاب از آبشار گویله در مریوان

آبشار گویله در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر مریوان و در نزدیکی روستای گویله واقع شده است. این آبشار ارتفاعی بالغ بر ۵۰ متر دارد و به دره ای عمیق سقوط می کند. از دیگر چشم انداز های زیبای مسیر سقز به مریوان بعد از کوهستان چهل چشمه این آبشار جذاب است که زیبایی های این منطقه را دو چندان کرده است. ارتفاع آبشار بیشه بالغ بر ۴۸ متر است که در لرستان قرار گرفته است ولی ارتفاعش از آبشار گویله کم تر است.

غار کونا شم شم

غار کونا شم شم

نمایی زیبا از دهانه غار کونا شم شم مریوان

غار کونا شم شم

نمایی دیگر از داخل غار کونا شم شم در مریوان

غار کونا شم شم در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شهر سنندج واقع شده است. این غار از سنگ های آهکی تشکیل شده است. این غار رمز آلود دارای سه دهانه ورودی است که به دلیل ریزش یکی از این ورودی ها مسدود شده است. وسعت این غار بالغ بر ۴۵۵ متر است که مکانی مناسب برای زندگی خفاش ها می باشد.

دشت بیلو

دشت بیلو

نمایی وصف ناپذیر از دشت بیلو مریوان

دشت بیلو در فاصله ۱۵ کیلومتر از شهر مریوان قرار گرفته است. این دشت با پوشش غنی و چشمه های متعدد خود سالانه میزبان گردشگران بسیاری از اقسی نقاط کشور است. در زمان های گذشته از زمین های اطراف این منطقه جهت برنج کاری استفاده می شده است. ساکنان این منطقه و روستاهای اطراف در ایام تعطیل سال برای سپری نمودن لحظاتی به یاد ماندنی از این دشت بی نظیر به عنوان تفرجگاهی منحصر به فرد استفاده می کنند.

قلعه ایمام مریوان

قلعه ایمام

نمایی از ویرانه های قلعه ایمام مریوان

قلعه ایمام در فاصله ۳ کیلومتری از جنوب شرقی مریوان بنایی کهن و باستانی قرار دارد که باستان شناسان این بنا را متعلق به اواسط قرن ۱۰ هجری قمری می دانند. قلعه مریوان بر فراز کوهی بنا شده است. این قلعه در زمان حکومت سرخاب بیگ اردلان ساخته شده است. ساکنان این منطقه این قلعه را با نام هلو خان و قلعه ایمام می شناسند. متاسفانه به دلایل گوناگون بخش عظیمی از این قلعه تاریخی از بین رفته است و تنها پله و آب انبار از این بنای تاریخی باقی مانده است.

روستای کانی سانان

 روستای کانی سانان

نمایی زیبا از روستای کانی سانان در مریوان

روستای کانی سانان در فاصله ۷ کیلومتری از غرب شهرستان مریوان واقع شده است. این روستا در مقابل دریاچه زریوار و بر دامنه کوه قرار گرفته است. از دیگر مناظر جذاب این روستا می توان به معماری ساخت منازل اشاره کرد که به صورت ردیفی و پشت سر یکدیگر بنا شده اند. در این روستا هیچ خانه ای در مقابل خانه دیگری ساخته نشده است. قدمت این روستا به ۱۵۰ سال می رسد. از ساکنان اولیه این منطقه می توان به سه دامدار اشاره کرد. نام این روستا بر گرفته از سکونت این سه دامدار است یعنی این روستا به کانی سه نان شهرت پیدا کرده است.

پل تاریخی گاران

پل تاریخی گاران

نمایی زیبا از پل تاریخی گاران مریوان

پل گاران در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرق شهر مریوان قرار گرفته است. این پل بر روی جاده گاران-تیژ تیژ واقع شده است. این پل از سنگ، ساروج، آجر و سنگ های تراشیده ساخته شده است. در گذشته این پل مسیر ارتباطی اسلام دشت و گاران بوده است. در گذشته این پل سنندج را به مریوان متصل کرده بود. این پل متعلق به دوران ساسانیان است.

طبیعت بکر

نمایی بی نظیر از طبیعت مریوان

طبیعت بکر

نمایی وصف ناپذیر از دشت بیلو در مریوان

دریاچه زیوار

نمایی زیبا از طبیعت اطراف دریاچه زیوار مریوان

منبع: tourgardesh.com