طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

باغ ارم شیرازهمچون بهشتی در دل بهشتی دیگر

باغ ارم شاهکاری از نبوغ ایرانی

باغ ارم

نمایی زیبا باغ ارم در شیراز

باغ ارم یکی از جاذبه های گردشگری در شیراز به شمار می آید که از شکوه و عظمت خاصی برخوردار است. باغ ارم باغی باشکوه و تاریخی است که در قسمت شمال غربی شیراز و در استان فارس واقع شده است. باغ ارم با درختان سرو سر به فلک کشیده، گل های بسیار متنوع و درختان گرمسیری و همچنین آب و هوایی مطبوع عده کثیری از گردشگران را به سوی خود جلب می نماید. به طور کلی این باغ به عنوان نمایشگاهی از انواع گل ها و گیاهان است. باغ ارم شاهکاری از نبوغ و خلاقیت انسان در آن دوران را تداعی می کند.

باغ ارم

نمایی بی نظیر از کاشی کاری های عمارت درونی باغ ارم

ساختمان اصلی این باغ از ۳ طبقه با تزئینات بسیار زیبا تشکیل شده است. در طبقه اول تالار حوضخانه و در طبقه دوم در وسط ساختمان ایوانی بزرگ با دو ستون بلند قرار دارد که در دو طرف ایوانی کوچک دیده می شود. عمارت وسطی هسته مرکزی باغ ارم به شمار می آید. کاشی های نمای عمارت اصلی و درونی باغ به کاشی های هفت رنگ شهرت دارند. کاشی کاری های نمای عمارت باغ ارم از زیبایی ها و یژگی های منحصربه فردی برخوردار است. عموما این کاشی کاری ها به سبک کارهای دوره زندیه و قاجاریه است.

باغ ارم

ویویی جذاب از محوطه باغ ارم

باغ ارم با انواع گل های تزئینی و گونه های گیاهی، باغ گیاه شناسی دانشگاه شیراز است. در حال حاضر باغ گیاه شناسی در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمان این باغ در اختیار دانشکده حقوق است. باغ ارم شیراز به شماره ۱۰۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پوشش گیاهی این باغ را می توان به دو دسته درختان مثمر و درختان غیر مثمر تقسیم نمود.

باغ ارم

ویویی زیبا از موزه سنگ و گوهر دریای نور در باغ ارم

چهره امروزی باغ ارم اثری از دوره ناصرالدین شاه قاجار محسوب می گردد و ساختمان فعلی آن توسط مرحوم نصیرالملک تاسیس گردیده است. به همین چند کتیبه سنگی در نقاط مختلف این باغ به چشم می خورد که مربوط به نصیر الملک و از آن دوران باقی مانده است. اولین کتیبه از سنگ مرمر است که در بالای سر در ورودی باغ نصب گردیده است. در عمارت اصلی باغ ارم موزه ای با نام سنگ و گوهر دریای نور وجود دارد که بیش از ۱۴۰ نوع سنگ و گوهر تزئینی کمیاب و قیمتی به نمایش گذاشته شده است.

باغ ارم

نمایی از ایوان های نقاشی شده در باغ ارم

آنچه که سبب گشته است تا نام این باغ را ارم بگذارند، باغ ارم عمارت و باغی است که به فرمان شداد پسر عماد فرمانروای عربستان جنوبی به منظور رقابت با بهشت بنا شده است. شداد با شنیدن توصیفاتی از بهشت تصمیم گرفت که باغ و کاخی را شبیه به آنچه شنیده بود بسازد. بوستان های زیادی به نام ارم خوانده شده اند که باغ ارم شیراز یکی از این بوستان ها است.

باغ ارم

نمایی منحصربه فرد از سروناز های باغ ارم در شب



منبع: tourgardesh.com

گشت و گذاری در پارک ملی خبر همراه با شکار تصاویر ناب حیات وحش

پارک ملی خبر بهشتی در کویر کرمان

 پارک ملی خبر

نمایی زیبا از حیات وحش پارک ملی خبر در کرمان

پارک ملی خبر همچون بهشتی برای حیات جانوری این منطقه می باشد. پارک ملی خبر منطقه ای حفاظت شده می باشد که در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرستان بافت در استانکرمان واقع شده است. پارک ملی خبر وسعتی بالغ بر ۱۵۰۰۰۰ هکتار را داراست. این پارک به دلیل تنوع زیستی و وجود ارتفاعات، دشت های متعدد از کم نظیرترین پناهگاه های استان کرمان و کشور به شمار می آید. پارک ملی خبر عنوان یازدهمین منطقه حفاظت شده در ایران به خود اختصاص داده است. بخش عظیمی از این پارک توسط کوه ها احاطه شده است. اما پراکندگی این ارتفاعات در تمامی نقاط یکسان نیست. پارک ملی خبر به بهشت گمشده کویر شهرت پیدا کرده است.

 پارک ملی خبر

نمایی بی نظیر از طبیعت بکر پارک ملی خبر

این منطقه از سه نوع آب و هوایی سردسیر، معتدل و گرمسیری برخوردار است. تنوع آب و هوایی این منطقه سبب گشته تا سیستم های اکولوژیکی متنوع به همراه چشم انداز های دیدنی در این منطقه به وجود آمده باشد. پارک ملی خبر همچون نمایشگاهی از انواع پرندگان، جانوران نترس و وحشی، گیاهان منحصربه فرد می ماند. پرنده جیرفتی از نادرترین پرندگان است که در این پناهگاه زندگی می کند. از دیگر مناظر بکر این منطقه می توان به ارتفاعات کوه های خبر اشاره کرد که درختان اورس و سروکوهی تنومندی در مجاورت این کوه ها رشد کرده اند که با توجه به دیواره های بلند اطراف از نادرترین مناظر طبیعت ایران به شمار می روند. لذا وبسایت تور گردش برای آشنایی بیشتر طبیعت گران با این منطقه منحصر به فرد بهترین پیشنهادات را برای گذراندن لحظات خوش و به یاد ماندنی در تور طبیعت گردی کرمان-کلوت به صورت تور چند روزه در اختیار طبیعت گران قرار داده است.

 پارک ملی خبر

نمایی از آب هاب روان در پارک ملی خبر

۴۷۰ گونه گیاهی در پارک ملی خبر شناسایی شده است. این منطقه حفاظت شده از حیات وحش غنی برخوردار است که می توان به صدها کل، بز، قوچ، آهو، شاه روباه، گرگ، کاراآرکال و شغال …. به همراه پرندگانی همچون عقاب طلایی، شاهین، کبک، پری شاخ و باقرقره اشاره نمود. از پوشش گیاهی این منطقه می توان به ارس، بنه، کیکم، ارژن، زیتون وحشی، تنگس، نسترن وحشی، قیچ و انار شیطان اشاره کرد. از منابع آبی پارک ملی خبر می توان از چشمه ها، رودخانه ها و ریزش های جوی فصلی نام برد.

 پارک ملی خبر

ویویی از حیوانات حیات وحش پارک ملی خبر


منبع: tourgardesh.com

 

نگاهی گذرا به غار مهیج کتله خور

غار کتله خور، اولین غار آهکی جهان 

غار کتله خور

نمایی بی نظیر از غار کتله خور در زنجان

غار کتله خور از شگفتی های طبیعت در استان زنجان به شمار می رود. با توجه به قدمت بسیار بالای این غار جزء معدود غارهایی است که طبیعت گران می توانند در آن هنر نمایی طبیعت را به نظاره بنشینند. غار کتله خور غاری بی نظیر در فاصله ۱۵۵ کیلومتری در استان زنجان است. غار کتله خور به عنوان اولین غار آهکی جهان شناخته شده است. در زبان ترکی غار کتله خور به معنای پستی و بلندی های راحت و دنج است. دهانه این غار در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. غار کتله خور تقریبا به هم سن غار علیصدر در همدان است. غار کتله خور از قدمتی بالغ بر ۱۲۰ میلیون سال برخوردار بود که در طی این دوران دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است.

غار کتله خور

نمایی جذاب از قندیل های غار کتله خور

کتله خور غاری آهکی است که در برخی نقاط این غار گل رس و خاک های حاوی اکسید آهن دیده می شود. طی بررسی هایی که غارنوردان انجام داده اند و شواهد موجود این غار در نهایت به غار علیصدر در همدانمتصل می شود. برخی از غارنوردان بر این باورند که غار کتله خور دارای ۷ طبقه است که تاکنون تنها ۳ طبقه آن کشف شده است. این غار از لحاظ وسعت دومین غار جهان به شمار می آید ولی از لحاظ زیبایی و شگفتی های اولین غار جهان شناخته شده است.

غار کتله خور

ویویی منحصربه فرد از دیواره های غار کتله خور

این غار در ابتدای مراحل تشکیل غاری آبی بوده است که در اثر انحلال توده های بزرگ سنگ در آب از توده های اصلی جدا گشته است و طبقه ای دیگر را به وجود آورده است. تشکیل طبقات متعدد در این غار سبب گشته است تا آب به طبقات زیرین نفوذ کرده و به غاری خشک مبدل شود. در برخی از نقاط غربی ایران کوه های کم ارتفاع وجود دارند به کتله شهرت دارند. این غار در درون یکی از این کوه ها قرار گرفته است که خورشید از پشت آن طلوع می کند و به جای این که نام کتله خورشید را بر روی آن بگذارند به کتله خور شهرت پیدا کرده اند. گردشگران می توانند تور طبیعت گردی زنجان به صورت تور چند روزه از این جاذبه طبیعت گردی بی نظیر در شمال غربی ایران بازدید نمایند.

غار کتله خور

ویویی جذاب از قندیل های غار کتله خور

آهک های غار کتله خور نسبت به آهک های غار علیصدر از درجه خلوص بیشتری برخوردار است که خود سبب عاملی برای زیباتر شدن این غار به شمار می آید. چراکه خالص بودن آهک ها سبب شفافیت قندیل ها شده است و در نتیجه نور از قندیل ها عبور نموده و زیبایی شگفت انگیزی را به نمایش می گذارد. غار کتله خور از لحاظ پدیده های داخلی اعم از دهلیزها، گذرگاه ها، وجود ستون های عظیم، وجود استلاگمیت و استاتگیت به رنگ های مختلف، تعدد قندیل های توخالی و نیسانی جزء کمیاب ترین قندیل ها و در زمره منحصربه فردترین غارهای جهان قرار گرفته است.

غار کتله خور

نمایی شگفت انگیز از غار کتله خور در زنجان

منبع: tourgardesh.com