نگاهی اجمالی به سکوت اسرار آمیز شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد

نمایی از شهر زیرزمینی نوش آباد در کاشان

شهر زیرزمینی نوش آباد یکی از شهرهای دیدنی و باستانی کاشان می باشد که در بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل واقع شده است. این مجموعه دیدنی دارای قدمتی ۱۵۰۰ ساله می باشد و مربوط به دوره ساسانی است و هر ساله علاقه مندان بیشماری را به سوی خود می کشاند. عمق این شهر زیرزمینی از سطح زمین ۴ تا ۱۸ متر می باشد و به جزء ورودی های شهر زیرزمینی در بقیه قسمت ها ارتفاعی حدود ۱۷۰ سانتی متر دارد. شهر زیرزمینی نوش آباد در ۳ طبقه احداث گردیده و دارای ساختاری متراکم، پیچیده و گسترده می باشد و شامل دالان هایی باریک تودرتو و اتاق هایی با ابعاد بسیار کوچک نیز می باشد که جلوه ای منحصر به فرد را برای علاقه مندان تور اصفهان به نمایش می گذارد.

شهر زیرزمینی نوش آباد

تصویری از شهر زیرزمینی نوش آباد در کاشان

در واقع این شهر زیرزمینی در زیر بافت قدیم نوش آباد شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز امتداد یافته است. این شهر تاریخی بیشتر نقش تدافعی داشته و به مکانی امن جهت مقابله با جنگ و دزدی ساخته گردیده است. جالب است بدانید این معماری باستانی در شهر نوش آباد با واژه (اویی) معرفی شده است و علت نامگذاری آن نیز این بوده که در زمانهای دور وقتیکه مقنی در حال حفرچاه بوده در هنگام بالا کشیدن خاک های داخل چاه نفر بالا را با صدای اویی که در لهجه ی کاشانی همان (آهایی) می باشد مطلع میکرد به همین علت آن را اویی نامگذاری کردند.

شهر زیرزمینی نوش آباد در کاشان

تصویری دیگر از شهر زیرزمینی نوش آباد

از آنجایی که این مجموعه تاریخی دست کند (کنده شده با دست) می باشد آوازه ی آن سرتاسر کشور را فراگرفته و به عنوان یکی از پرمخاطب ترین قطب های گردشگری در استان اصفهان شناخته شده و از مخاطبان خاصی برخوردار است. همچنین روشنایی این شهر به وسیله ی پیله سوز بوده است. شهر زیرزمینی نوش آباد جایی است که بایستی از کوچه و پس کوچه های تنگ و باریک آن عبور کنیم تا به دنیایی شگفت انگیز برسیم جایی که سکوت عجیب تاریخ را در خود نهفته است.

شهر زیرزمینی و باستانی نوش آباد

نمایی خارق العاده از شهر زیرزمینی نوش آباد

رازی بزرگ در دل این شهر باستانی نهفته است آن سیستم تهویه هوا می باشد که تهویه از طریق کانالهای ایجاد شده در طبقه اول بوده که در سطح زمین ایجاد شده است. چاه ها در طبقات بوده و علاوه بر زفت و آمد در مواقع ناامنی باعث گردش هوا نیز در طبقات پایین می شود. طراحان و سازندگان باهوش دیواره های این شهر را در کنارجریان های آب قنات احداث کرده اند تا هوای خنک در آن جریان داشته باشد. علاقه مندان به آثار باستانی با تور ایرانگردی همراه شوید تا شما را با مکانهای دیدنی و تاریخی بیشماری از سراسر کشور آشنا کنیم.

شهر زیرزمینی و باستانی نوش آباد

جلوه ای خارق العاده از کوچه های تنگ و باریک شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد

نمایی دیگر از شهر زیرزمینی نوش آباد

منبع: tourgardesh.com