طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

سفری به دل ییلاقات سوباتان با تور طبیعت گردی سوباتان

تور طبیعت گردی سوباتان 

تور طبیعت گردی سوباتان

تور طبیعت گردی سوباتان

سوباتان دارای بی نظیرترین ییلاقات و جاذبه های گردشگری است. تور سوباتان از برجسته ترین تور شمال کشور است که در استان گیلان واقع شده است. منطقه ییلاقی سوباتان در فاصله ۳۶ کیلومتری از شهر تالش قرار گرفته است. سوباتان از شرق به جنگل های تالش، از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه زیبای نئور، از شمال به رودخانه خروشان لیسار و مناطق ییلاقی خطبه سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان متصل شده است. روستای تاریخی سوباتان در ارتفاعی بین ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است و به همین علت دارای زمستان های سرد و طاقت فرسا است. گاهی در تابستان نیز می توان لکه های برف را در ارتفاعات مشاهده کرد.

سوباتان علاوه بر این که یکی از جاذبه های گردشگری ایران شمرده می شود که دارای جاذبه های متنوعی می باشد که در نزدیکی ییلاق قرار گرفته است. بهترین زمان برای سفر سوباتان اردیبهشت و خرداد است که عطر گل های بهاری در فضایی سرسبز مشام هر گردشگری را نوازش می دهد. منطقه ییلاقی سوباتان در فصل بهار و تابستان میزبان صدها خانواده لیساری است. ساکنان دامدار این منطقه از اواخر پاییز به علت سردی هوا به دامنه های البرز و کناره دریای خزر کوچ می کنند. در ایران تورهای طبیعت گردی فراوانی از جمله تور ترکیبی سوباتان و تور تالش برای سفر علاقمندان به مناطق بکر وجود دارد شما می توانید با این تورها سفر کنید و از چشم اندازهای بی نظیر نهایت لذت را ببرید.

در منطقه ییلاقی سوباتان علاوه بر مناظر بی نظیر و طبیعت بکر، کوه های سر به فلک کشیده اولین منظره ای که نظر هر تماشاگری را به خود جلب می کند وجود خانه های چوبی است. خانه های چوبی با سقف شیروانی از تکه چوب قهوه ای ساخته شده است ه در تابستان سرما و در پاییز گرما را در خود نگه می دارد. این خانه های چوبی از تنه درختان بلوط جنگل لیسار ساخته شده است. در ماسال خانه هایی فراوانی با اسکلت چوبی به چشم می خورد این شباهت ناشی از آن است که این دو منطقه دارای یک نوع فرهنگ و اقلیم آب و هوایی می باشد. در سوباتان و حوالی این منطقه گورستان های متعددی از هزاران سال پیش تاکنون وجود دارند که نشان دهنده قدمت و تاریخ کهن این سرزمین است. در منطقه ییلاقی سوباتان هم چون سایر مناطق ییلاقی غذاهای محلی خاصی استفاده می شود که می توان از پندیزه ویسوج، سوجادیله، قورما، قورتماج، سیر جینه، کله پلو، قوزلی بریان نام برد. گویش ساکنان این منطقه به صورت تالشی است. تور سوباتاننیز نوعی تور طبیعت گردی است که گردشگران علاقمند می توانند در قالب تورهای ۲ یا ۳ روزه برای مشاهده بکرترین مناطق استان گیلان استفاده کنند. با توجه به اهمیت این تور شما را با برخی از مکان های دیدنی شهر سوباتان آشنا خواهیم کرد.

دریاچه نئور

دریاچه نئور در سوباتان

نمایی زیبا از دریاچه نئور در سوباتان

این دریاچه در ارتفاعات غرب منطقه ییلاقی سوباتان قرار گرفته است. این دریاچه از مرتفع ترین دریاچه های یخچالی بازمانده از دوران باستان است. نئور در زبان اوستایی به معنای دریاچه است. این دریاچه ۲۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است.در دریاچه نئور ماهی قزل آلای منحصر به فردی پیدا می شود که به قزل آلای رنگین کمان شهرت پیدا کرده است. دریاچه نئور بزرگترین دریاچه آب شیرین دائمی منطقه سوباتان است. مساحت آن بالغ بر ۴۲۰ هکتار است که عمق این دریاچه به ۳ الی ۸ متر می رسد.

پارک جنگلی آلچالق

پارک جنگلی آلچالق

نمایی بی نظیر از پارک جنگلی آلچالق

این جنگل سرزمین آلوچه های بوته ای است که به آلچالق معروف شده است که در قسمت غربی جنگل لیسار روی تپه های کم ارتفاع و پوشیده از چمن و بوته های  آلوچه واقع شده است. در این نواحی به علت سرمای شدید و وزیدن بادهای تند درختان آلوچه به صورت بوته ای و درختچه های کوتاه رشد کرده اند. در این جنگل علاوه بر آلوچه می توان قارچ سفید نیز پیدا کرد. در روزهای پایانی تابستان آب و هوای سوباتان سرد می شود و باران به صورت نم نم و مه و شبنم زمین را مرطوب می کند تا با اولین تابش خورشید قارچ های سفید از زمین سر بیرون می آورند.

قلعه سلسال مقابل قلعه خشک

قلعه سلسال در سوباتان

نمایی از قلعه تاریخی سلسال در سوباتان

قلعه سلسال تنها اثر تاریخی و معماری در سوباتان می باشد که در پایین دست سوباتان قرار گرفته است. قلعه خشک علاوه بر نام بی روحش بسیار سرسبز است و در جهت مخالف قلعه سلسال بدون وجود چشمه های پر جوش و خروش قرار گرفته است که به اقامتگاه بزرگان نیز شهرت دارد. سلسال در فرهنگ لغت به معنای آب خنک و خوش گوار است. آب، آب انبار قلعه سلسال توسط لوله های سفالین تامین می شود.

قوری دره، گورستان هفت هزار ساله

قوری دره در سوباتان

نمایی از قوری دره در سوباتان

در سوباتان و اطراف سوباتان گورستان های فراوانی وجود دارند که یکی از این گورستان ها در محلی به نام قوری دره واقع شده است.  گورستان های بزرگ سنگی موجود در سوباتان قدمت این منطقه را به پنج الی هفت هزار سال پیش می رساند. گورهای سنگی قوری دره تاریخ تمدن سوباتان که به قبل از اسلام برمی گردد را با اثبات می رساند. از دیگر آثار می توان به قبرستان زیریاشاره کرد که در فاصله ۳ کیلومتری شرق این منطقه قرار گرفته است.

آبشار ورزان

آبشار ورزان سوباتان

نمایی از آبشار خروشان ورزان در سوباتان

آبشار ورزان در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غربی سوباتان واقع شده است. آب این رودخانه یکی از شاخه های اصلی رودخانه لیسار است که از چشمه های ییلاق سوباتان سرچشمه می گیرد و در مسیر ریزش از صخره های بزرگ ورزان آبشاری جالب و دیدنی که ارتفاع آن بیش از۳۰ متر است را به نمایش می گذارد.فاصله آبشار ورزان تا روستا سوباتان حدود ۴ کیلومتر است. از وجایه مشترک بین سوباتان و تالش می توان به این آبشار اشاره کرد.

چمنزار بید پشت

چمنزار بید پشت در سوباتان

نمایی از چمنزار بید پشت در سوباتان

چمنزار بید پشت مرتفع ترین چمنزار سوباتان است. مکانی که اگر بر بلندای آن بایستید می توانید منطقه سوباتان را یک جا نظاره گر باشید. وسعت این دشت بسیار زیاد است. به طوری که هواپیمای کوچک می تواند بر روی آن فرود بیاید. چمنزار بید پشت محل دائمی چریدن گوسفندان و اسب های وحشی است.

منطقه ییلاقی سوباتان

نمایی بی نظیر از منطقه ییلاقی سوباتان

سوباتان در فصل تابستان

نمایی از سوباتان در فصل تابستان

طبیعت زیبای سوباتان

نمایی دیگر از طبیعت زیبای سوباتان

منطقه ییلاقی سوباتان

نمایی زیبا از منطقه ییلاقی سوباتان

خانه های چوبی در سوباتان

نمایی از خانه های چوبی در سوباتان

منبع: tourgardesh.com

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.