طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

سفری به قدیمی ترین شهر ایران، همدان با تور طبیعت گردی همدان

تور طبیعت گردی همدان

تور طبیعت گردی همدان

تور طبیعت گردی همدان

تور همدان از برجسته ترین تورهای طبیعت گردی در غرب کشور ایران است. همدان در منطقه کوهستانی کشور ایران و در قسمت غربی واقع گردیده است. این شهر در دامنه کوه الوند قرار گرفته است. همدان از شمال با استان های زنجان و قزوین، از جنوب با استان لرستان، از شرق با استان مرکزی و از غرب به استان های کردستان و کرمانشاه متصل گردیده است. مساحت این استان بالغ بر ۱۹۴۹۳ متر مربع است و جمعیتی بالغ بر ۱۷۵۰۰۰۰ نفر را در خود جای داده است.شهر همدان قدیمی ترین شهر ایران است و همچنین از کهن و باستانی ترین شهرهای جهان محسوب می گردد. از این شهر تحت عنوان هایی نظیر هگمتانه، هگمتان، اکباتان، اکباتانا، آمدانه، آدانا نیز نام برده شده است. نام هگمتانه به مرور زمان در دوران ساسانیان به اهمتان، اهمدان و سپس به همدان تغییر پیدا کرده است.

استان همدان عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران را بر دوش می کشد. الگوی غذایی هر منطقه با انواع محصولات کشاورزی و بومی همان منطقه در ارتباط است. از غذاهایی سنتی استان همدان می توان به آش بروش،تاماشی، بخچه گوشت، چنجه نام برد. در استان همدان اقوام گوناگونی زندگی می کنند که باعث شده مردم این شهر به زبان های ترکی، لری، کردی و فارسی تکلم داشته باشند. مذهب اکثر مردم همدان شیعه است ولی در بعضی نقاط اهل سنت و یارسان نیز سکونت دارند. از سوغاتی های این شهر می توان به کماج،سیرتند، انگشت پیچ، قالی، گیوه، منبت، عسل، گردو، صنایع چرمی و گیاهان دارویی اشاره کرد. تور همدان نوعی تور طبیعت گردیاست که شما را با طبیعت بکر استان همدان آشنا می کند. از این رو  به معرفی برخی از مکان های جذاب و دیدنی استان همدان می پردازیم.

غار علیصدر

غار علیصدر در همدان

نمایی از غار علیصدر در همدان

غار علیصدر در همدان

نمایی دیگر از غار علیصدر در همدان

غار علیصدر در ارتفاعات ساری قیه، نزدیک روستای علیصدر و در شهرستان کبودرآهنگ واقع شده است. این غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر ارتفاع دارد که محوطه درونی غار از دالان و پیچ های پی در پی متعددی تشکیل شده است. دمای درون غار ۲۰ درجه سانتی گراد است و معمولا دمای آن ثابت است. این غار به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی در فهرست منابع طبیعی به ثبت رسیده است. غار علیصدر عنوان طولانی ترین غار آبی جهان را داراست. ساعت بازدید از این غار ۸ صبح الی ۱۷ است.

آرامگاه بابا طاهر عریان

آرامگاه بابا طاهر همدان

نمایی زیبا از آرامگاه بابا طاهر در همدان

آرامگاه بابا طاهر عریان در میدانی به نام بابا طاهر در شمال همدان واقع شده است. در محوطه داخلی کاشی کاری های معرق و تزئینات بسیار هنرمندانه ای به کار رفته است که نگاه هر تماشاگری را محو تماشای خود می کند. اشعار این عارف ایرانی با لهجه های ملایری و لری سروده شده اند که بعضی از اشعار های ایشان بر روی سنگی زیبا حک شده است و در محوطه داخلی قرار داده اند.

دشت میشان

دشت میشان در همدان

نمایی زیبا از دشت میشان در همدان

دشت میشان در دامنه های کوه الوند واقع شده است. این دشت یکی از پتانسیل های طبیعت گردی در استان همدان است. حرکت به سوی دشت میشان، کوه پیمایی نیمه سنگین است. این دشت مالامال از درختان سرسبز سر به فلک کشیده است که در فصل پاییز دارای جلوه ای خاص است که هر بیننده ای را محو تماشای خود می کند.

سراب گیان

سراب گیان همدان

نمایی پر جوش و خروش از سراب گیان همدان

سراب گیان بهشتی گمشده است که درختان چنار کهنسالی را دارد که حاکی از قدمت طولانی این منطقه است. سراب گیان در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان نهاوند واقع شده است. در فاصله ۲ کیلومتری از سراب گیان تپه ای باستانی- تاریخی قرار دارد که از قدمتی چند هزار ساله برخوردار است. سراب گیان دارای آب جوشان بسیاری است که زیبایی خاصی را به این منطقه بخشیده است. در خوزستان نیز همچون همدان آبشارهایی پر جوش و خروش جاری هستند که به زیستگاه های اطراف خود حیات می بخشند.

تالاب آبشینه

تالاب آبشینه در همدان

نمایی زیبا از تالاب آبشینه در همدان

تالاب آبشینه همدان

نمایی دیگر از تالاب آبشینه همدان

تالاب آبشینه در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر همدان قرار گرفته است. تالاب آبشینه مساحتی بالغ بر ۸۵ هکتار است. تالاب آبشینه زیستگاه پرندگانی هم چون چنگر، پلیکان، درنا، فلامینگو، نوک خنجری و پرستوی دریایی نوک کاکایی می باشد. این پرندگان از اوایل بهار تا اواخر مهر در این تالاب زمستان گذرانی می کنند. از پوشش گیاهی غالب در اطراف تالاب می توان به شب بو، گاوزبان، گندمیان، فرفیون، نعنا، آفتابگردان اشاره کرد.

آبشار های دوزخ دره

آبشار دوزخ دره در همدان

نمایی از آبشار دوزخ دره در همدان

آبشار دوزخ دره در استان همدان قرار گرفته است. با وجود بیشه زار ها و رودخانهای در عمق رشته کوه های الوند زیبایی های طبیعت گردی این ناحیه را در چندان کرده است. دوزخ دره از دره های ریزشی و صخره ای به شمار می آید و آبشاری که از دره می گذرد حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد.

دهکده گنج نامه

دهکده گنج نامه در همدان

نمایی زیبا از دهکده گنج نامه در همدان

دهکده گنج نامه در همدان

ویوی دیگر از دهکده گنج نامه در همدان

این دهکده مجموعه ای توریستی ورزشی است که در گنج نامه همدان واقع شده اند. این دهکده در فاصله ۵ کیلومتری غرب شهر همدان و کوه های الوند قرار گرفته است. از دیدنی های  دهکدهگنج نامه می توان به سنگ نوشته گنج نامه و آبشارهای گنج نامه اشاره کرد. از تفریحات این منطقه می توان از تله کابین گنج نامه، پیست اسکی تاریک دره، تله سیژ، ورزش های تعادلی هوایی نام برد که در ضلع غربی این مجموعه واقع شده اند.

آرامگاه ابو علی سینا

 آرامگاه ابوعلی سینا در همدان

نمایی از آرامگاه ابوعلی سینا در همدان

آرامگاه ابو علی سینا در وسط میدان ابوعلی سینا در همدان واقع شده است. ابوعلی سینا شاعر، طبیب و عارف ایرانی است که شهرت جهانی دارد. این بنا در میدانی به شکل بیضی ساخته شده است که پر از درختان چنار  و آب نما است که مکانی زیبا را به نمایش گذاشته است. طرح و نقشه این ساختمان بر گرفته از نقشه های قدیمی تاریخی اسلامی است. در تالار شمالی این بنا مجموعه ای از کتاب های نفیس و خطی و بعضی از آثار ابوعلی سینا گردآوری شده است. هم چنین از تالار جنوبی به عنوان موزه استفاده می گردد و از سکه و سفال و اشیای قدیمی مربط به هزاره های قبل از میلاد نگه داری می شود.

طبیعت بکر همدان

نمایی زیبا از طبیعت بکر همدان

طبیعت پاییز همدان

نمایی دیگر از طبیعت پاییز همدان

باغ جنگلی سیفینه همدان

نمایی زیبا از باغ جنگلی سیفینه همدان

منبع : tourgardesh.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.