طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

سفری فراموش نشدنی به کویر ورزنه

تور طبیعت گردی کویر ورزنه

طبیعت کویر ورزنه در اصفهان

تور طبیعت گردی کویر ورزنه در اصفهان

گاهی باید به طبیعت کویری نیز سفر کرد تا از آرامش و رازهای نهفته در این مناطق سر در آورد. تور کویر ورزنه یکی از بی نظیرترین تورهای طبیعت گردی در دل کویر های مرکزی ایران است. کویر ورزنه در ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد واقع شده است. کویر ورزنه در مرکز ایران واقع شده است. کویر ورزنه از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه ، زاینده رود و از جنوب به حسن آباد و از غرب در مسیر حسن آباد به ورزنه متصل گشته است. کویر ورزنه منطقه ای وسیع و گسترده است که از ریگزار، ماسه های تمیز و روان و تپه های شنی پوشیده شده است. تنها تفاوت این کویر با سایر کویرهای ایران و وزش باد های متفاوت است که به تپه های ماسه ای اشکال متفاوتی همانند تپه های ماسه ای طولی، هلالی، هرم های ماسه ای بخشیده است که از کم نظیرترین نمونه ها در سطح کشور است. این تور نوعی تور طبیعت گردی است که می تواند در قالب تور طبیعت گردی یک روزه در اختیار گردشگران علاقمند به کویرنوردی قرار گیرد.

 تپه های شنی در کویر ورزنه

نمایی بی نظیر از تپه های شنی در کویر ورزنه

کویر ورزنه در مجاورت تالاب گاوخونی قرار گرفته است که به دلیل رطوبت این تالاب از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است. از پوشش گیاهی این کویر می توان به درختچه های تاغ و اسکمبیل، تق تقو، بوته های نسی و گیاهان ماسه پسند اشاره کرد. از پوشش جانوری کویر ورزنه می توان از شغال و خرگوش، گربه، شاهین، افعی شاخدار و مار شتر نام برد.

پوشش گیاهی در کویر ورزنه

نمایی زیبا از پوشش گیاهی در کویر ورزنه

کویر های بسیاری در استان اصفهان واقع شده است که می توان از کویر مصر نیز در این جا نام برد. کویر بر خلاف ظاهر آرام و سکوت بی پایانش از دشواری های بسیاری برخوردار است که به نوعی ماجراجویی تمام عیار محسوب می گردد. بهترین زمان برای سفر به کویر ورزنه و غرق شدن در آرامش و سکوت بی پایان فصل بهار و پاییز است زیرا در کویر تابستان های گرم و زمستان های فوق العاده سردی را داراست. نام دیگر کویر ورزنه کویر خارا است. نام ورزنه برگرفته از روستای ورزنه است که این کویر در حاشیه جنوبی روستای ورزنه قرار دارد. زنان و دختران در ورزنه به جای چادر سیاه متداول، چادری به رنگ سفید را بر سر می گذارند.

چادر های سفید زنان روستای ورزنه

نمایی از چادر های سفید زنان روستای ورزنه

پل تاریخی ورزنه

 پل تاریخی ورزنه

نمایی زیبا از پل تاریخی ورزنه

پل تاریخی ورزنه آخرین پل کشیده شده بر روی زاینده رود است. درباره این که این پل در چه زمانی تاسیس گردیده است اختلاف نظر وجود دارد. برخی این پل را به زمان سلجوقیان و برخی نیز به دوره صفویه مربوط می دانند. این پل از سنگ، آجر و ساروج تشکیل شده است که ارتفاعی بالغ بر ۶ متر و ۷۰ متر طول و ۷ متر عرض دارد. این پل در لیست آثار ملی ایران قرار دارد که یکی از دیدنی ترین پل های تاریخی در سطح کشور است.

تالاب گاو خونی

تالاب گاوخونی

نمایی زیبا از تالاب گاوخونی در ورزنه اصفهان

تالاب بین المللی گاوخونی یکی از بکرترین چشم انداز های ایران است. دریاچه نمک این تالاب در آستانه ورود به کویر ورزنه قرار دارد و در پست ترین نقطه دشت اصفهان واقع شده است. اطراف تالاب گاوخونی توسط ناهمواری های بسیاری با تپه های شنی، گستره های نمکی، کویر و نیزار محاصره گشته است. در اطراف این تالاب گونه های نادر گیاهی و جانوری به چشم می خورد.

 

قلعه قورتان

 قلعه قورتان ورزنه

ویوی زیبا از قلعه با صلابت قورتان ورزنه

یکی دیگر از جاذبه های کویر ورزنه قلعه قورتان است که قدمت این قلعه به ۱۱۰۰ سال پیش باز می گردد. مساحت قلعه قورتان بالغ بر ۵ هکتار است که از خشت و گل ساخته شده است. این قلعه بعد از ارگ بم بزرگترین قلعه خشتی در ایران شناخته شده است. قلعه قورتان قلعه ای بزرگ با دیوارهای عریض و برج های دیدبانی است که در گذشته کاربرد نظامی داشته است. امیدواریم این مطلب بتواند انگیزه سفری خاطره انگیز را در گردشگران تداعی کند از این رو در تور یک روزه کویر ورزنه با تور گردش همراه باشید.

شب در کویر ورزنه

نمایی بی نظیر از شب در کویر ورزنه

طبیعت بکر کویر ورزنه

نمایی زیبا از طبیعت بکر کویر ورزنه

طبیعت بکر کویر ورزنه

نمایی زیبا از طبیعت بکر کویر ورزنه

منبع: tourgardesh.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.