دریاچه اوان، درخشش بی مثال در طبیعت قزوین

 دریاچه اوان

نمایی زیبا از دریاچه اوان در قزوین

از مناظر بی نظیر طبیعت استان قزوین می توان به دریاچه اوان اشاره نمود. که منظره ای شگفت را در دامنه کوهپایه ای به نمایش گذاشته است. دریاچه اوان، دریاچه ای در دل کوهستان و بر دامنه های کوهیایه ای البرز است. دریاچه اوان در فاصله ۷۵ کیلومتری قزوین واقع شده است. این دریاچه زیبا از چشم انداز های بکر و بی نظیری برخوردار است. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا در حدود ۱۸۱۵ متر است و پوشش گیاهی زیبایی اطراف آن یکی از پرطرفدارترین دریاچه های استان قزوین است. دریاچه اوان توسط چهار روستای اوان، ورین، زواردشت و زرآباد محصور گشته است.

 دریاچه اوان

ویوی جذاب از دریاچه اوان در قزوین

اوان در فرهنگ لغت فارسی به معنای گرد آمدن آب است. این دریاچه بیش از ۷۰۰۰ متر مربع وسعت دارد. عمیق ترین نقطه دریاچه در حدود ۶ متر است. طول این دریاچه در طولانی ترین قسمت بالغ بر ۳۲۵ متر و عرض ۲۷۵ متر می باشد. آب این دریاچه تنها از چشمه های خود جوش کف دریاچه و نزولات جوی تامین می گردد. برخی بر این باورند که دریاچه اوان بر اثر لغزش زمین در ۵۰۰ سال پیش به وجود آمده است. اما بعضی دیگر بر این باورند که اوان بازمانده دریاچه ای بزرگتر همچون کاسپین است که به مرور زمان از وسعت آن کاسته شده است. آب این دریاچه شیرین است ولی قابل استفاده نیست. گردشگران می توانند با تور طبیعت گردی قزوین به صورت تور یک روزه از این جاذبه طبیعت گردی بی نظیر در شمال غربی ایران بازدید نمایند.

 دریاچه اوان

نمایی زیبا از قایق سواری در دریاچه اوان

 دریاچه اوان

نمایی از طبیعت زمستانی دریاچه اوان

با توجه به ارتفاع بالای دریاچه اوان و قرار گرفتن در دامنه کوه خشچال در زمستان و پاییز هوا بسیار سرد است و می تواند پناهگاه امنی برای پرندگان مهاجر نظیر قو، مرغابی و غاز باشد. همچنین وجود برودت بالای این منطقه سطح دریاچه یکپارچه یخ می زند و امکان اسکیت سواری را نیز برای طبیعت گران فراهم می آورد. اما از سوی دیگر در فصل تابستان آب این دریاچه محل مناسبی برای ماهیگیری و آب تنی و قایق سواری است. از سایر تفریحات می توان به کوهنوردی، پرنده نگری، شکار صحنه های بکر عکاسی و …. اشاره کرد.

 دریاچه اوان

نمایی از پوشش گیاهی اطراف دریاچه اوان

اطراف این دریاچه از پوشش گیاهی غنی و متنوعی برخوردار است که از گونه های درختی می توان به بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد نام برد و از گونه های بوته ای نیز می توان به گون، کنگر، شیرین بیان و … اشاره کرد. در کنار دریاچه اوان مسئولان مربوطه برای رفاه حال گردشگران امکاناتی از جمله سرویس های بهداشتی، مکانی برای برپایی چادر و فضایی برای پارک ماشین نیز در نظر گرفته است. از این رو با وبسایت تور گردش همراه شوید.

 دریاچه اوان

نمایی بی نظیر از طبیعت بکر دریاچه اوان

 دریاچه اوان

نمایی از غرور کوه البرز بر فراز دریاچه اوان

دریاچه اوان

گونه ای از پرندگان مهاجر در دریاچه اوان

منبع: tourgardesh.com