جزیره سرگردان، جزیره ای محصور در نمک

جزیره سرگردان

نمایی زیبا از جزیره سرگردان در کویر مرنجاب

جزیره سرگردان از شگفتی های کویر مرنجاب به شمار می رود و با ویژگی های خاص خود همگان را به تفکر وادار می نماید. جزیره سرگردان، جزیره ای کوچک در قلب کویر مرنجاب است. این جزیره در استان اصفهان و در دریاچه مسیله قرار دارد. این جزیره زیبا در فاصله ۵ کیلومتری شهرستان آران و بیدگل قرار گرفته است. وقتی نام جزیره به میان می آید. انتظار می رود جزیره ای که توسط آب محاصره شده است را ببینند ولی این جزیره شگفت انگیز توسط نمکزارها به محاصره گشته است. جزیره سرگردان از یک جزیره اصلی به شکل دایره به قطر ۳ کیلومتر و چندین جزیره کوچکتر در غرب دریاچه مسیله تشکیل شده است.

جزیره سرگردان

نمایی جذاب از جزیره سرگردان

استان اصفهان از طبیعت کویری با چشم انداز های بی نظیری همچون کویر مصر برخوردار است. در تور کویر مصر می توانید از تفریحاتی همچون شترسواری، ایستادن در دشت الماس گونه، شکار صحنه های ناب عکاسی به همراه سفری فراموش نشدنی برای شما به ارمغان می آورد. بلندترین نقطه این جزیره در حدود ۸۲۴ متر ارتفاع دارد. فقط یک یا دو ماه از سال این جزیره به علت بارش شدید باران سر از آب های شور بیرون می آورد و در سایر ماه ها شورابه هایی به ارتفاع ۲ تا ۵ سانتی متر در سطح دریاچه قابل مشاهده است. جنس خاک این جزیره از خاک های رسی به همراه سنگ فرشی از سنگ متخلخل آتشفشانی است. تماشای مناظر دریاچه نمک، تپه های کویر مرنجاب، فراز چندین جزیره بسیار زیبا حیرت آور است. اگر هوا صاف باشد گردشگران می توانند قله دماوند را نیز در قسمت شمالی این منطقه مشاهده کنند.

جزیره سرگردان

ویویی از نمکزارهای اطراف جزیره سرگردان

پوشش گیاهی این منطقه به علت شوری خاک و وزش بادهای شدید بسیار ضعیف بوده است. بیشترین پوشش گیاهی این منطقه به صورت درمنه دشتی است که در لابه لای خاک تپه ها قابل مشاهده است. اطلاق نام سرگردان به دلیل این است که زمانی از فاصله دور به این جزیره نگاه می کنید. دو انتهای جزیره  سرگرداندر افق محو می شود و منظره ای شبیه کشتی سرگردان را در دریای بی پایان به وجود می آورد. محو شدن دو انتهای این جزیره به علت گرمای شدید و خطای دید و شکست نور است. اما بومیان این منطقه معتقدند که این جزیره مدام در حال حرکت است و از جایی به جای دیگر منتقل می شود.  گردشگران می توانند با تور کویر مرنجاب به صورت تور یک روزه از این جاذبه طبیعت گردی بی نظیر  بازدید نمایند.

جزیره سرگردان

ویویی از شورابه های جزیره سرگردان

جزیره سرگردان

نمایی از خاک های سطح جزیره سرگردان

منبع: tourgardesh.com