طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

طبیعت گردی

تور طبیعت گردی فقط با تورگردش

بازدید از طاق بستان و شکوه هنر دوره ساسانی در کرمانشاه

طاق بستان،جلوه عظمت و قدرت شاهان ساسانی

طاق بستان

نمایی کلی از طاق بستان در کرمانشاه

تماشای گنجینه ای از کنده کاری بر روی سنگ که نشانگر ابهت شاهان ایرانی است حس غرور را در هر گردشگری زنده می کند. طاق بستان مجموعه سنگی تاریخی در دل دامنه های کوه است که در فاصله ۹ کیلومتری استان کرمانشاهواقع شده است. طاق بستان یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی کشور ایران به شمار می رود. طاق بستان در گویش کردی کرمانشاهی به صورت تاق وسان تلفظ می گردد. طاق بستان در قرن سوم میلادی تاسیس گردیده است که از ارزش تاریخی و هنری ویژه ای برخوردار است.

طاق بستان

ورودی طاق بستان در کرمانشاه

در مورد طاق بستان نظرات متعددی وجود دارد که هر کدام از نظرات به گونه ای از شگفتی های این اثر سخن به میان می آورد. طاق بستان از دو ایوان سنگی کوچک و بزرگ تشکیل شده است که با سنگ نگاره هایی از اردشیر دوم تزیین شده است که نمایانگر جلوه ای از هنر دوران ساسانی است. بر روی طاق بستان چند صحنه زیبا از جمله تصویر تاج گذاری خسروپرویز، تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و همچنین چندین سنگ نوشته به خط پهلوی بر روی سنگ های این بنا حک شده است. گردشگران می توانند با انتخابتور طبیعت گردی کرمانشاه از سایر جاذبه های تاریخی این منطقه بازدید نمایند.

طاق بستان

نمایی از سنگ نگاره های موجود در طاق بستان

وجود کوه و چشمه در کنار یکدیگر صحنه ای بی نظیر را در استان کرمانشاه خلق کرده است و این مکان را به گردشگاهی مفرح تبدیل نموده است که از دیرباز مورد توجه تعداد کثیری از گردشگران بوده است. طاق بستانشکوه و قدرت شاهان ساسانی را به تصویر می کشد. هر یک از سنگ نگاره های طاق بستان روایت گر داستانی تاریخی است که این داستان ها را در سینه خود محفوظ داشته است.

طاق بستان

نمایی زیبا از طاق بزرگ طاق بستان

در ابتدا شاهان ساسانی قسمت هایی از اطراف تخت جمشید در شیراز را برای کنده کاری، تراشیدن تندیس های سنگی خود انتخاب می کردند. اما از زمان اردشیر دوم شاهان طاق بستان را برگزیدند. این مجموعه تاریخی در بین راه جاده ابریشم قرار دارد و طبیعتی سرسبز و پرآب را داراست. سنگ نگاره های شکارگاه سلطنتی طاق بستان، اولین تابلوی سنگی است که با رعایت قاعده و اصول نقاشی حک شده است که در سبک هنری نزدیک به سبک نقاشی بر روی دیوار است.

طاق بستان

ویویی جذاب از سنگ نگاره شکار گراز طاق بستان

مهم ترین اثر موجود در طاق بستان، طاق بزرگ است که نمایانگر تاج گذاری خسروپرویز است. این قسمت دارای ایوانی با فضای مستطیلی به عرض ۷ متر و ۸۵ سانتی متر است که در کنار در ورودی این ایوان سنگ نگاره هایی از فرشتگان بال دار، درخت زندگی، مجالس شکار گراز و شکار مرغان، ماهیان در مرداب و نقش هایی نظیر فیل، اسب و قایق است که روایت گر مراسم شادی و خوشحالی آن دوران است. این مجموعه سنگی در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

طاق بستان

نمایی زیبا از محوطه طاق بستان



منبع: tourgardesh.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.